Een manifesto van invloedrijke Europese technocraten, geleid door de Nederlandse Jo "Op onderwijs kan best nog flink bezuinigd worden" Ritzen, pleit voor neoliberale hervormingen voor Europese Universiteiten. Meer hierarchie en vermenging met commerciele belangen lijken de gevolgen.
Op 16 Juni schreef een groep die zichzelf de "expert group on European Universities" noemde een manifesto gebaseerd op Jo Ritzens boek "A Chance for European Universities". Het manifesto pleit voor "urgente actie vanuit universiteiten, Europese lidstaten, de Europese Commissie en civil society om universiteiten te empoweren zodat ze hun innovatief potentieel volledig kunnen benutten" (vrij vertaald. Gezien deze groep uit een aantal invloedrijke Europese academici en politici bestaat, zouden hun ideeën wel eens in de praktijk gebracht kunnen worden, en zijn dit in feite al op verschillende manieren in verschillende universiteiten. Op onze ksu-blog is dit manifesto gepubliceerd voor ieder om te lezen en zelf te beoordelen. Voor degenen die moeite hebben met de technocratische taal, is er een vertaling aan toegevoegd in eenvoudigere woorden. Geef je commentaar onderaan als je verkeerde vertalingen herkent.

Lees het Manifesto (+ vertaling + extra juicy details over Jo Ritzen) hier.

De beste commentaren maken kans op een gratis jaarabonnement op het tweemaandelijkse, onafhankelijke, papieren Utrechts hoger-onderwijsblad Krantje Boord (waarvan 18 oktober de nieuwe versie uitkomt, houd de lege Ublad-bakjes in de gaten!)

-- Een bericht uit de blog van Kritische Studenten Utrecht