Meer uitsluiting, hogere collegegelden voor “excellent” onderwijs, de afstoting van studieprogramma’s, en meer disciplinering van studenten. De Staatssecretaris doet forse ingrepen om het studieklimaat te bederven. Voortaan bepaalt hijzelf samen met het bedrijfsleven langs welke lat studenten en instellingen worden gemeten en beloond. Gisteren heeft het kabinet de strategische agenda van staatssecretaris Zijlstra goedgekeurd. Daarin schetst hij wat er de komende jaren met het hoger onderwijs en onderzoek moet gebeuren.

• Hoger-Onderwijsinstellingen gaan studies afstoten en zich meer richten op hun core business, onder regie van Zijlstra en ook het bedrijfsleven “mag zich met deze ‘profilering’ bemoeien”. Wie niet meewerkt wordt financieel afgestraft.
  • Om het studierendement te verhogen krijgen HO-instellingen een extra zweep uitgedeeld: selectie aan de poort, loting wordt afgeschaft, doorstroming MBO-HBO-WO wordt moeilijker, en studenten mogen ook in het 2e en 3e jaar van de studie worden verbannen via het ‘bindend studieadvies’. Herkansingsmogelijkheden moeten omlaag.
  • In het collegegeldplafond wordt een groot gat geslagen. Opleidingen mogen studenten een hoger collegegeld gaan vragen voor alle soort opleidingen, inclusief de reguliere bachelor-trajecten, mits deze opleidingen als ‘excellent’ worden beoordeeld door de Nederlands Vlaamse Accreditatie Organisatie (NVAO).

Lees het oorsponkelijke bericht hieronder en op DUB. PS: dinsdag 5 juli wordt voor het laatstgestemd in de 1e kamer over de langstudeerwet.

Meer:

Reactie LSVb op strategische agenda: “Strategische agenda ontneemt studenten keuzevrijheid”

Een bericht van Kritische Studenten Utrecht