Steeds dezelfde problemen bij scriptie of thesis

Ik begeleid nu zo'n 6 jaar studenten bij hun masterscriptie of thesis en ik zie keer op keer dezelfde fout terugkomen: bij de onderzoeksvraag gaan de meeste studenten uit van een kennisvraag in plaats van een kennisprobleem.

Het verschil tussen kennisvraag en kennisprobleem

Met een kennisvraag wil je iets te weten komen: waarom doen mensen zus, wat zijn de oorzaken van de crisis, etc. Met een kennisprobleem probeer je een bijdrage te leveren aan de wetenschap die een bepaalde kennisvraag niet goed kan beantwoorden.

Een op het oog simpel en klein verschil dat echter grote consequenties heeft. Ik heb slimme studenten gezien die veel te lang met hun scriptie bezig waren omdat ze uit gingen van een kennisvraag in plaats van een kennisprobleem. Ik het minder slimme studenten begeleid die toch snel hun thesis schreven omdat ze heel goed de focus op zo'n kennisprobleem vasthielden.

Video-presentatie

Kijk hier voor een gratis videopresentatie `snel je thesis schrijven' van krap negen minuten over de basis van Methode Scriptieklasje waarin ik deze aanpak verder uitleg.

Succes met afstuderen!