"De Saboteur" is terug. De populaire reality show jongerenreis van UcDean, een reisgroep van University College Utrecht studenten en alumni, gaat haar zesde seizoen in en neemt van 12 tot 22 juli 2013 opnieuw vijftien jongeren uit heel Nederland mee voor een avontuurlijke afvalrace door heel Europa.

De organisatie trok deze week door het Roemeense hooggebergte op zoek naar nieuwe opdrachtlocaties. Volgens UCU alumna Nouschka van der Meijden wordt De Saboteur 2013: Transsylvanië Express de meest spectaculaire editie tot nu toe. Er worden tot 1 maart 2013 deelnemers gezocht via de website van UcDean.

Het was een vreemd gezicht, vorige week: een goepje oud-studenten van het Utrechtse University College in het onherbergzame maandlandschap van de Transsylvanische Alpen in Roemenië aan de slag met meetlinten, stappentellers, fotocamera's, vlaggenposten en andere spelmaterialen. Volgens Ruben van der Mark, één van de organisatoren en derde-jaars University College student, wordt niets aan het toeval overgelaten. "Elke reis heeft een voorbereidingstijd van meer dan een jaar en alle locaties, ook in het buitenland, worden drie keer bezocht. De afgelopen weken waren onze laatste kans om in Roemenië op zoek te gaan naar opdrachtlocaties vanwege de invallende winter. In juni volgend jaar komen we terug voor de laatste voorbereidingen."

Oud UCU-student Hans Hindriks, die alle edities van De Saboteur mede-organiseerde en het concept van de reis bedacht, heeft opnieuw hoge verwachtingen. "We zijn nu ruim vijf jaar bezig en hebben veel geleerd van de eerdere edities. Het uitzetten van nieuwe routes en bedenken van nieuwe opdrachten wordt daarmee steeds makkelijker." De Saboteur wordt bovendien bekender onder studenten. "We hebben inmiddels 75 oud-deelnemers die de reis allemaal onder hun vrienden aanbevelen."

Één van die deelnemers is oud-UU student Matthijs Aukema, die afgelopen zomer meedeed aan de "Kruistocht naar Kiev". "In het begin was ik nog een beetje skeptisch of De Saboteur misschien een slap aftreksel van tv-series zoals Wie is de Mol zou blijken. Maar het is eerder omgekeerd. De Saboteur was misschien wel de meest indrukwekkende ervaring van mijn leven. We stonden er als kandidaten van te kijken hoe goed alles georganiseerd was. Hoe goed de spellen in elkaar zaten en hoe ontzettend spannend ieder moment was."

UCU alumna Nouschka van der Meijden, die sinds 2009 betrokken is bij de organisatie van de reis, denkt dat potentiële deelnemers de reis niet moeten onderschatten. "Het is zowel fysiek als mentaal best zwaar. Je wordt de hele dag beziggehouden, weet niet wie je kunt vertrouwen, krijgt ontzettend veel nieuwe indrukken te verwerken." Toch krijgt de organisatie steeds meer aanmeldingen. "Heel veel studenten willen wel eens wat anders dan een week op een strand liggen of een backpackvakantie. De Saboteur is bovendien de enige kans voor niet-bekende Nederlanders om deel te nemen aan een reisspel zoals ze dat kennen van tv." Bijkomend voordeel is dat het niet duur is. De organisatie is er niet op uit winst te maken en houdt de deelnemersprijs al vier jaar op € 45 voor elke dag dat een deelnemer in het spel blijft. Elke dag moet iemand naar huis totdat uiteindelijk vier deelnemers overblijven voor de finale.

De reis begint traditiegetrouw met een openingsceremonie op de campus van University College in Utrecht en neemt de vijftien deelnemers vervolgens gedurende 11 dagen mee voor een reis dwars door Europa. Voor 2013 is een route uitgestippeld die door Centraal Europa voert, langs drie hoofdsteden, verschillende bergpassen en natuurgebieden in vijf landen. De precieze locaties blijven geheim. "De spanning van het niet weten waar je de volgende dag zult slapen, en of je nog bij de groep bent, maakt de reis uniek," vindt Ruben van der Mark.

Via de website van UcDean worden nog tot 1 maart 2013 nieuwe deelnemers gezocht. Er vinden vier selectiedagen plaats waarna de nieuwe deelnemersgroep wordt samengesteld. De organisatie heeft ook een teaser gemaakt met beelden van eerdere edities die op Youtube kan worden bekeken.