Studenten van University College Utrecht maken zich op voor de zesde editie van hun reality show avonturenreis "De Saboteur". Van 12 tot 22 juli 2013 nemen opnieuw vijftien jongeren uit heel Nederland het tegen elkaar op in een epische afvalrace over 5000 kilometer, met 50 opdrachten in 5 landen, op jacht naar jokers, amuletten, geld en de verrader in hun midden. De zoektocht naar deelnemers is inmiddels begonnen.

De start van een nieuw seizoen van het tv-programma "Wie is de Mol" doet de organistoren steevast uitkijken naar hun eigen reis met spelelement. Volgens Hans Hindriks, die het concept in 2008 bedacht en sindsdien verder uitwerkte, is "De Saboteur" echter geenszins zomaar een kopie van het tv-programma. "We begonnen ruim vijf jaar geleden aan dit project vanuit het gevoel 'dit willen wij ook', maar inmiddels is het overheersende gevoel toch vooral 'dit kunnen wij beter'." Ex-deelnemers lijken de organisatie gelijk te geven. Op internet heeft zich inmiddels een grote groep ex-deelnemers gevormd die unaniem zijn in hun enthousiasme over "De Saboteur".

Matthijs Aukema, deelnemer in 2012: "In het begin was ik nog een beetje skeptisch of De Saboteur misschien een slap aftreksel van tv-series zoals Wie is de Mol zou blijken. Maar het is eerder omgekeerd. De Saboteur was misschien wel de meest indrukwekkende ervaring van mijn leven. We stonden er als kandidaten van te kijken hoe goed alles georganiseerd was. Hoe goed de spellen in elkaar zaten en hoe ontzettend spannend ieder moment was."

Volgens Nouschka van der Meijden, alumna van het University College, is het niet zo moeilijk om nieuwe deelnemers te werven. "Heel veel jongeren vinden het ontzettend jammer dat programma's zoals Expeditie Robinson, Fort Boyard en Wie is de Mol enkel voor bekende Nederlanders toegankelijk zijn. De Saboteur is de enige kans voor niet-bekende Nederlanders om deel te nemen aan een reisspel zoals ze dat kennen van tv."

De organiatie van De Saboteur is bijna een jaar bezig met de voorbereidingen en reist daarvoor heel Europa door op zoek naar nieuwe, indrukwekkende locaties. Martine Bogaart, deelnemer in 2011, was afgelopen weekeind bijvoorbeeld nog op voorbereidingsreis. "De locaties moeten geheim blijven, dus ik kan niet zeggen waar we geweest zijn, maar het sneeuwde en we hebben bunkers, forten en kerkhoven bezocht, heuvels beklommen en ook nog een botenspel op één van de machtigste rivieren van Europa uitgewerkt." Het eindpunt van de reis is al wel bekend, want dat is in Transsylvanië, de mysterieuze bergstreek in het noorden van Roemenië.

Uiteindelijk reist de groep van 15 deelnemers bijna 5000 kilometer door 5 verschillende landen. De Saboteur is daarmee niet alleen een psychologisch spel en een fysiek zware race, maar ook een culturele ontdekkingstocht door een onbekend deel van Europa. Er worden 50 opdrachten gespeeld, variërend van psychologische dilemma's tot stadsraces, paragliding en bergbeklimmingen. Het avontuur begint traditiegetrouw in Utrecht, op de campus van het University College. Daar vinden in februari en maart ook de selectiedagen plaats. "We zijn elk jaar weer op zoek naar de ultieme mix van verschillende persoonlijkheden," zegt Nouschka van der Meijden. Om iedereen een eerlijke kans te geven, nodigt de organisatie nooit meer dan zestig mensen uit voor een gesprek. "We willen niet aan deze reis verdienen, of deelnemers valse hoop geven. We doen dit echt uit liefhebberij, en ook een beetje voor de kick," aldus Nouschka.

Geïnteresseerden kunnen zich tot 1 maart op de website van Stichting UcDean aanmelden voor de reis. De reis zal in juli live op de website te volgen zijn. Op het Youtubekanaal van UcDean staan filmpjes van eerdere edities.