UcDean, de onafhankelijke jongerenreizengroep van University College Utrecht, was afgelopen week in de koude binnenlanden van Polen te vinden ter voorbereiding op de lustrumeditie van hun jaarlijkse avonturenreis in "De Saboteur" serie.

Sinds 2008 neemt UcDean jaarlijks 15 studenten uit heel Nederland mee voor een 11-daagse fysieke en psychologische ontdekkingstocht dwars door Europa. In 50 creatieve, mentale en fysieke opdrachten gaan de deelnemers over 5000 kilometer in 4 landen een afvallersrace met elkaar aan, op jacht naar het geld en de saboteur die in het geheim zo veel mogelijk van de opdrachten probeert te saboteren. De reis van volgende zomer vindt plaats van 13 tot en met 23 juli en heet de Kruistocht naar Kiev, verwijzend naar de finalelocatie van het spel.

Volgens Nouschka van der Meijden, één van de (voormalige) UCU-studenten die actief is voor UcDean, speelt de organisatie in op de grote behoefte onder studenten om een originele, zeer avontuurlijke invulling aan hun zomervakantie te geven. "Veel deelnemers noemen het de reis van hun leven. Het is anders dan alles wat ze eerder hebben gedaan. Heel intensief, mentaal en fysiek, maar ook een ervaring die je nooit meer vergeet." Volgens Nouschka hebben deelnemers vaak al jaren op televisie gekeken naar reality show reisprogramma's zoals Wie is de Mol, Expeditie Robinson, Peking Express of Fort Boyard, maar hebben zich daar nooit voor kunnen opgeven omdat ze geen bekende Nederlander zijn. "UcDean biedt dergelijke studenten de kans op zo'n reality-reis ervaring."

Hoewel UcDean de voorbereiding professioneel aanpakt, onder meer door vijf internationale voorbereidingsreizen naar de verschillende locaties waar het spel wordt gespeeld, blijven de kosten laag. Voormalig deelnemer Ruben van der Mark, tweedejaars student aan University College Utrecht, weet wel hoe dat kan. "De organisatie is zelf zo enthousiast over dit project en organiseert de reizen met zoveel plezier dat zij er geen probleem mee heeft om zelf ook bij te dragen in de kosten. Daarom hoeven deelnemers slechts € 45 per dag te betalen zolang ze in het spel zitten, en dat bedrag is all-inclusive."

Omdat UcDean vaak meer aanmeldingen ontvangt dan er plekken beschikbaar zijn, en om een zo goed mogelijke selectie van deelnemers te kunnen maken, vinden in de wintermaanden drie selectiedagen plaats op de campus van University College Utrecht. De eerste is op zaterdag 17 december. Tijdens de selectiedagen kunnen toekomstige kandidaten zich presenteren in een spannende opdracht die representatief is voor de uitdagingen die tijdens de reis verwacht kunnen worden en een gesprek met de organisatie.

Volgens Marlies Nijkamp, organisatielid van UcDean, moeten geïnteresseerden zich echter niet laten afschrikken door de selectieprocedure. "Er zijn nog steeds plaatsen beschikbaar voor de eerste selectiedag en onze ervaring is dat veel van de serieus geïnteresseerde kandidaten ook daadwerkelijk mee op reis kunnen."

Aanmelden kan tot 2 maart 2012 op de website van Ucdean, www.ucdean.nl

Op de website zijn ook filmpjes te vinden van eerdere saboteursreizen.