De universiteit heeft in 2013 een exploitatieoverschot (lees ‘winst’) van niet minder dan €30 mln gemaakt. De universiteitsraad heeft in december naar aanleiding van de bespreking van de begroting in een schriftelijk advies aan het college van bestuur verschillende voorstellen gedaan om in de toekomst te voorkomen dat de universiteit aan het einde van het jaar teveel geld overhoudt. Inmiddels heeft het college in een brief aan de universiteitsraad laten weten nog te zoeken naar een zinvolle besteding van de overgebleven €30 miljoen. De universiteitsraad denkt daar vanzelfsprekend graag over mee en is benieuwd welke suggesties u, de studenten en medewerkers, heeft om dit bedrag aan te besteden.

In december 2013 legde het college van bestuur de universiteitsraad de begroting van de UU 2014 ter advisering voor. Na veel uitzoekwerk en aardig wat vergaderingen, waarvan de universteitsraadvergadering met CvB van 16 december het hoogtepunt was, kwamen we als universiteitsraad tot een gezamenlijk schriftelijk advies waarin we pleitten voor de verlaging van de risicomarge met €5 mln, het verdelen van financiële meevallers gedurende het boekjaar over de faculteiten en diensten, het heroverwegen van de zin en onzin van het altijd laten eindigen van de begroting op nul als er grote overschotten zijn en niet op de laatste plaats het vinden van een nuttige besteding van de €30 miljoen die de universiteit in 2013 over heeft.

Binnenkort spreekt de commissie Financiën, Huisvesting en ICT, onderdeel van de universiteitsraad, weer met het college van bestuur over het overschot op de begroting 2013.  Wat ons betreft een uitstekende gelegenheid om voorstellen te doen om de €30 miljoen aan te besteden. We zijn dan ook benieuwd waar u vindt dat de universiteit meer geld aan zou moeten besteden. Mail uw suggesties naar Studentenuraad@uu.nl! Het maakt niet uit waar u het geld aan wilt besteden, maar de volgende randvoorwaarde is belangrijk: het moet gaan om een eenmalige investering; het college van bestuur verwacht immers in de toekomst niet nog eens zoveel geld over te houden…