Voor vele studenten is het een dagelijks terugkerend fenomeen. Je gaat, vol plichtsgevoel dat je nu toch echt een keer aan de slag moet, 's ochtends om 11 uur de UB op de Uithof binnen. Je pak de lift naar de 6e verdieping en je werkt langzaam een weg naar beneden langs alle bezette werkplekken om vervolgens onverrichter zake naar huis te moeten keren om daar maar wat proberen te studeren. Nu heb ik als student Wijbegeerte gelukkig nog een alternatief in de buurt dat ik niet ga verklappen, maar voor vele studenten die hun studie overdag op de Uithof willen doen is dit een dagelijkse bron van irritatie. Ik kan me zo voorstellen dat een deel van de koffie, die de heren an dames van de Gutenberg verkopen, gekocht is uit pure frustratie.

Ik kan mij nog herinneren dat er een (ludieke) lijst was opgericht voor de U-raad met als doel meer (computer-)werkplekken te realiseren in de UBU. Ik houdt mij verder niet zo bezig met de politiek in de universiteit, maar ik heb een vermoeden dat zij niet veel zetels hebben gewonnen. De situatie in de UBU (en ook in de UB binnenstad trouwens) is nog altijd erbarmelijk. Als het College van Bestuur eens de moeite zou doen een blik om zich heen te werpen als ze voor een vergadering met koffie en broodjes weer naar de Boothzaal kuieren zouden ze studenten kunnen zien, die op de vernsterbanken en op de vloer proberen nog wat van hun uurtjes Uithof te maken.

Het lijkt mij duidelijk, de universitaire studiefaciliteiten zijn erbarmelijk. Dit wil niet zeggen dat we met z'n allen een slechte universiteit zijn. Ik denk dat veel departementen heel gedegen onderwijs bieden en daar mag het College van Bestuur in een soort aangelengde en afgeleide vorm best trots op zijn, maar de kleine stukjes van het studeren waar het College van Bestuur zelf invloed op heeft (een universiteitsbreed medium voor actualiteiten en opinie, collegefaciliteiten en studiefaciliteiten) lijken nooit de prioriteit van het College gehad te hebben. De bieb voldoet niet, de collegeruimtes zijn vaak te klein voor het aantal studenten en het Ublad, ja het Ublad, laat ik daar maar niets over zeggen.

Maar terug naar de bibliotheek. We hebben vastgesteld, het is allemaal niet voldoende. Er moet een garantie komen dat studenten in de bibliotheken kunnen studeren, zonder dat zij daarvoor in een slaapzak voor de deur moeten wachten tot de bieb open gaat of met een slaapzak mee tot diep in de nacht in de bieb moeten verblijven. Maar hoe gaan we dat aanpakken? Er lijken mij drie opties, die volgens mij ook al een tijdje bekend zijn. Van oncontroversieel naar controversieel: Meer werkplekken in de bieb bijplaatsen, HU studenten studieplekken ontzeggen, werkplekken per verdieping reserveren voor studenten van de relevante departementen.

Meer werkplekken bijplaatsen is in dit rijtje de minst controversiële, maar misschien ook wel de minst haalbare. Een wandeling door de UBU doet vermoeden dat er geen ruimtes zijn die men niet al overvloedig gebruikt. De tweede optie, al vaker geopperd door verscheidene partijen, is ietwat controversiëler, maar eigenlijk zo vreemd nog niet. Zover het mij bekend is is de UBU een integraal onderdeel van de UU, die ten dele door de studenten middels collegegeld wordt bekostigd. Als we HU-ers toegang verlenen tot onze faciliteiten, doen we dat eigenlijk als een vorm van charitas. Een HU-er zou geen claim kunnen maken op het gebruik van de UBU. Een praktisch probleem is wel dat je de Uithof op zo'n manier tot een politiestaat reduceert waar je collegekaart meer waarde krijgt dan een gratis entree bij de Havana en de Tivoli. Is dit wenselijk?

De derde optie is ongetwijfeld de meest controversiële optie, maar zal zeker studenten van kleinere departementen aanspreken. Neem bijvoorbeeld de departementen Godgeleerdheid & Religie Studies en Wijsbegeerte. Samen delen zij de zesde verdieping van de UBU en beiden vertrouwen zij voor een groot deel van hun academische werk op de boeken, die daar in de kasten staan. Voor hen is er niets vervelender dan constant van de tweede naar de zesde verdieping te moeten lopen om een boek op te halen of terug te zetten en daar de werkplekken bezaaid te zien onder wetboeken en studies uit de sociale wetenschappen. Regelmatig vraag je je toch af waarom die mensen niet in hun eigen bieb of op hun eigen verdieping gaan zitten. Praktisch gezien is dit natuurlijk een versterking van het voorstel HU-ers te weren, maar het heeft ook bestuurlijk een interessante logica. Het College van Bestuur als algemeen orgaan lijkt immers het probleem niet op te kunnen lossen. Misschien dat we met dit voorstel de verantwoordelijkheid bij de relevante departementen kunnen leggen. Ik heb als student wijsbegeerte in ieder geval meer vertrouwen in de competenties van mijn departementsbestuur dan in het College van Bestuur.

Wat is nu de beste optie? Ik zou het niet weten, maar ik ben dan ook geen lid van het College van Bestuur. Wat ik wel weet is dat zolang het College niet begrijpt hoe vervelend en ergerlijk de situatie in de UB's op het moment is, zij er niets aan zal doen. Misschien moeten we Yvonne van Rooij voorstellen dat zij eens per week een dag in de UB gaat werken.

Voor de studenten die dit lezen: mocht je weer eens geen plek vinden in de UB, aan de overkant van de straat zijn de kantoren van het College van Bestuur, daar is vast wel een bureau voor je te vinden.