Een partytent die achter het tuinhuisje of onder het afdak staat te verschimmelen. Een boormachine die waarvan je zelf niet eens weet hoe hij werkt. Een grasmaaier die de hele winter niet gebruikt wordt. Statafels die al in geen jaren het daglicht hebben gezien. Dertig stuks dezelfde wijnglazen die je voor die ene party gekocht hebt, maar je nu geen ruimte meer voor hebt. Een barbecue die tot je spijt zijn aankoopwaarde nog steeds niet terugverdient heeft in uren gebruik. Ski’s die de afgelopen twee jaar door de recessie helaas de piste niet onveilig gemaakt hebben. Een skibox die om dezelfde reden al een tijde ongebruikt achterin de schuur staat. De een wat meer dan de ander, maar stuk voor stuk herkenbare fenomenen. De wereld waarin wij ons momenteel bevinden vraagt op economisch gebied, maar zeker ook op gebied van milieu, naar een nieuwe denkwijze over spullen die wij tot op heden voor vanzelfsprekend hebben aangenomen. En deze nieuwe denkwijze is als je het mij vraagt veel simpeler dan je zou denken; delen. Eén woord, drie voordelen: planet, people, profit. Elk van deze voordelen levert in mijn ogen vooral nu een belangrijke bijdrage aan de maatschappij zoals wij die dagelijks ervaren.

Allereerst planet. Global warming is voor niemand een nieuwe term meer, en is iedere dag weer een veelbesproken onderwerp. Volgens het NASA’s Goddard Institute for Space Studies is de temperatuur op aarde sinds 1880 met 0.8 ˚C gestegen, waarvan de grootste stijging plaatsvond gedurende de afgelopen paar jaar. Ook het ijs in het Noordpoolgebied is op grote schaal aan het smelten; National Geographic voorspelt een eerste wereldwijd  ijsvrije zomer in 2040. Naast bovenstaande zijn er nog feiten temeer om op te noemen die het belang van het milieu onderstrepen, maar ik beschouw dit niet als relevant voor het maken van mijn punt: het delen van spullen zal voor het milieu zonder meer een goede zaak zijn!

People. Deze motivatie behoeft wellicht wat meer uitleg, maar is eigenlijk ook heel eenvoudig in te zien. Beeld jezelf in dat je in de trein zit. Wat doe je? Wat doen de mensen om je heen? Precies: jij kijkt in je smartphone, en de mensen om je heen doen gezellig met je mee. In hun eigen smartphone weliswaar. Waar onze opa’s en oma’s zich ergeren aan het feit dat een praatje maken met iemand die naast je staat te wachten een taboe is, zijn wij hier compleet aan gewend en kijken we raar op van random gesprekken in trein, bus of gewoon op straat. Het delen van spullen heeft niet alleen een besparend voordeel op onze planeet, maar zorgt er ook voor dat we met elkáár werken aan een betere wereld. Interactie is hierin het sleutelwoord; je buurman leent jouw partytent, en het meisje van drie straten verderop blijkt behalve een leuk aanzicht als ze voorbij fiets, ook een gezellige gesprekspartner. Do I need to say more?

Profit staat in alle opzichten voor voordeel. Voor degene die het product leent, maar ook zeker voor degene die het product uitleent: beide partijen verdienen met de transactie. Enerzijds door geld te besparen; een nieuwe goede barbecue gaat al snel in de honderd euro lopen, terwijl het lenen van een barbecue bij iemand uit de buurt je maar twee tientjes hoeft te kosten. Anderzijds door geld te verdienen; door de barbecue nu uit te lenen is bij de volgende keer dat je hem gebruikt het vlees gratis! Voor tijden als deze waarin op de kleintjes letten helaas voor slechts enkelen geen must meer is, is het belang van profit volgens mij voor iedereen evident.

Ondanks dat bovenstaande een overtuigend beeld geeft van het belang van het delen van spullen, blijven de media die dit mogelijk zouden moeten maken achter in Nederland. In Amerika is de startup Neighborgoods bezig met een concept dat het delen van spullen onder mensen uit dezelfde buurt mogelijk maakt, maar in Nederland was een soortgelijk website nog niet te vinden. Wás. Want de nieuwe startup Deelit heeft recentelijk onder leiding van een aantal Eindhovense studenten een website gelanceerd die het platform zou moeten worden voor het delen van allerlei spullen op eenzelfde manier als dat Neighborgoods dit doet. Het bedrijf staat nog in de kinderschoenen, dus technische verbeteringen zorgen regelmatig voor hervormingen van de website, maar geleidelijk wordt deze steeds gebruiksvriendelijker en wie weet is Deelit binnenkort onderdeel van onze dagelijkse vocabulaire net zoals Marktplaats, Bol.com en airbnb dit langzaam werden!