Friends of Kenya, dat zijn wij. Vijf studenten die zich inzetten voor de mentale gezondheid van Keniaanse jongeren. Als finalist van de 1% Student Battle zijn wij in 1 maand een oplossing aan het creëeren én crowdfunding aan het verzamelen voor dit project.

In Kenia rust op mentale problemen als depressie of boulimie een taboe en kan hier dus niet over gepraat worden. Dit resulteert in buitensluiting en jongeren die zichzelf van het leven ontnemen. Een groot deel van de jongeren kan geen kant op. Samen met de Keniaanse projectleider Sitawa (zelf slachtoffer) zijn we bezig met de ontwikkeling van een hulpplatform, gericht op jongeren met psychologische problemen. Op die manier kunnen we jongeren handvatten reiken; een online contactpunt met hotline voor dringende vragen, praatgroepjes en meer informatie zodat jongeren zien dat zij niet de enige zijn met hun probleem.

Naast het ontwikkelen van het platform zijn wij bezig met een crowdfundingcampagne. Het geld wat met deze campagne binnen wordt gehaald zal gebruikt worden om het platform lokaal te promoten. Sitawa zal langs scholen gaan, activiteiten organiseren en flyers uitdelen. Om geld te verzamelen houden we onder andere een benefietavond, helpen we IT-studenten aan een bijbaan, lopen we een halve marathon en lossen we IT-problemen op. Daarnaast zijn gulle donaties bijzonder welkom!

Hopelijk leidt dit echt tot jongeren zonder zorgen en kunnen ze overtuigend van Hakuna Matata spreken!

De 1% Student Battle is een initiatief van Accenture (een groot consulting bedrijf) en de 1% Club (het crowdfunding en crowdsourcing platform waar je, door een klein beetje te delen, een wereld van verschil kunt maken). Uit vele inzendingen zijn 5 teams geselecteerd die zich inzetten voor een goed doel. Op 23 mei wordt de winnaar gekozen, die in de zomer van 2014 de bedachte projectoplossing in het ontwikkelingsland mag implementeren! Ook de oplossingen en de crowdfunding van de andere teams zullen daadwerkelijk gebruikt worden voor de projecten.