Coachingspsychologie is een vak dat gaat om aandacht en een open blik naar de cliënt. De cliënt is de expert. Niet de coach, maar de cliënt is degene die oplossingen aandraagt. Daarmee is meteen een tweede belangrijk beginsel van deze tak van sport aangeduid; de coach legt de focus niet op de problemen van de cliënt (Bijvoorbeeld: “Zo, dus ik heb begrepen dat je al jaren last van zelfmoordneigingen hebt?”), maar juist op de oplossingen en mogelijkheden van de desbetreffende persoon (“Ik moet je complimenteren voor het feit dat je zo goed nadenkt over de zin van je leven, en dat je die gedachten ook omzet in daden.”).

De kneep zit ‘m in het zoeken naar uitzonderingen op de regel; de uitzonderingen in het dagelijks leven van de cliënt waarin het probleem zich juist níet voordoet. Die kleine lichtpuntjes moeten worden aangegrepen. De coach ziet dat het goed is, en zegt; “Doe daar meer van”.

Maar dat is nog niet alles; het beeld van de cliënt kan voor de coach nog verder verduidelijkt worden door de cliënt een vragenlijst in te laten vullen. Op basis van deze vragenlijst kan je naar de site van Psyfit verwezen worden; een geavanceerd online programma waar je voor slechts 45 euro “Op zoek naar meer balans en minder stress” kan gaan. Aangezien ik als psychologiestudent het voorrecht had om verplicht een account op deze wonderlijke website te kopen (25 euro studentenkorting! Grijp je kans!), om in de huid van een cliënt te kruipen, was ik de beroerdste niet om even de proef op de som te nemen.

Als cliënt kan je kiezen tussen zes deelprogramma’s die allen het geluk van het leven bevorderden. Je moet echter wel het programma kiezen dat het best bij je past. Ik zat erg te twijfelen tussen de deelprogramma’s  “Grip op je leven” en “Denken en voelen”, maar uiteindelijk heb ik toch gekozen voor een andere. Want de uitslag van de vragenlijst verwees mij zonder twijfel door naar het programma “Leven in het hier en nu”. En ik realiseerde me dat er inderdaad nog er op dat punt nog wel wat te verbeteren viel (ik denk teveel aan de toekomst en daardoor studeer ik teveel).  Ja; “Pluk de dag” moest mijn motto worden. Enthousiast begon ik aan de opdracht voor die week:

“Deel A: Een eerste kennismaking met Mindfullness.

Voor deze oefening heb je een rozijn nodig. Pak de rozijn en hou hem op je hand. Kijk eerst eens rustig naar de structuur van de rozijn, twee minuten lang. Stop als de wekker gaat de rozijn in je mond. Laat hem eerst een tijdje op je tong liggen. Merk steeds heel goed op wat je ervaart aan smaak en substantie. Begin dan heel rustig te kauwen en let goed op de smaak. Neem de tijd. Slik de rozijn dan door.”

Het is even doorzetten, maar dan heb je ook wat. Zoals gezegd; coachingspsychologie, en dan vooral zo’n doelgerichte, pragmatische oefening, geeft een positieve, oplossingsgerichte draai aan het leven. Het heeft me de ogen geopend, mijn blik verbreed, en, boven alles, ik ben er meer ‘mindfull’ van geworden (moest wel eerst opzoeken in het woordenboek wat ‘mindfull’ betekent).  En dat allemaal met  een rozijn.