Altijd al eens een deeltjesversneller in het echt willen zien? Het is mogelijk in het Universiteitsmuseum Utrecht. In de kleine tentoonstelling ‘De 3MV deeltjesversneller, met een knal tot de kern’, wordt één van de zwaarste en grootste objecten van het Universiteitsmuseum getoond: de 3MV Van de Graaffgenerator. Dit bijna vier meter lange gevaarte is te bewonderen vanaf vandaag.

Kernfysisch onderzoek
De 3MV Van de Graaffgenerator van de Universiteit Utrecht stamt uit 1958 en is voor onderzoek gebruikt tot 2008. De 3MV zette het Utrechts kernfysisch onderzoek op de kaart. Later, toen de capaciteit van “slechts” drie mega-elektrovolt te klein werd en zwaardere deeltjesversnellers nodig waren om dieper in de atoomkern te komen, is de 3MV gebruikt voor tal van andere onderzoeksgebieden zoals onderzoek naar zonnecellen.

Actueel
Onderzoek met deeltjesversnellers wordt nog steeds gedaan. In Genève staat de meest bekende van het moment: de Large Hadron Collider. Ook deze komt aan bod in de kleine tentoonstelling in het Universiteitsmuseum. Hoe verhoudt de 3MV zich met deze 27 kilometerlange versneller van CERN?

Flinke klus
Het opzetten van de deeltjesversneller in het museum was een flinke klus. Niet alleen de vloer moest extra ondersteund worden, ook het in elkaar zetten van de versneller was een uitdaging. Dit kon alleen gedaan worden door de onderzoekers en het technisch personeel dat er indertijd mee gewerkt heeft. Hun verhalen en de 3MV zelf vormen nu in het Universiteitsmuseum een fysieke herinnering aan de tijd dat er nog experimentele kernfysica werd uitgevoerd in de Universiteit Utrecht.