De dagen rijgen zich aaneen, terwijl wij van de ene ervaring in de andere ondergedompeld worden. Op onze tweede dag in Kaapstad gaan we op Darwin trail. We vertrekken naar Paarl Rock waar Barnie Barnard, een gepensioneerde geograaf van de Universiteit van Stellenbosch, ons meevoert langs plekken waar ook Darwin is geweest. Bij het voorlezen uit zijn dagboek ‘De reis van de Beagle’ lijkt het alsof Darwin hier gisteren zelf is geweest. Zijn waarnemingen kloppen nog altijd.

Vanaf Paarl Rock hebben we een mooi uitzicht op de plaats Paarl waar de geschiedenis van de apartheid in het landschap goed zichtbaar is. Van bovenaf zien we duidelijk de scheiding tussen de townships en de plekken waar de blanke bevolking woont. Apartheid bestaat niet meer, maar er zijn nog altijd twee verschillende werelden. Als je door Kaapstad loopt, dan ben je in een West-Europese stad. Op slechts 10 km afstand ligt het oudste township Langa waar oorspronkelijk 20.000 mensen woonden en inmiddels op dezelfde oppervlakte 70.000 mensen. Hier is een ander Kaapstad te vinden.

Terwijl wij de omgeving van Kaapstad aan het verkennen waren, vond tegelijkertijd op de clipper een onderwijsconferentie plaats met de burgemeester van Kaapstad, Helen Zille, en de schaduw-minister van Onderwijs, Wilmot James. De conferentie was een ontmoeting tussen Nederland, België en Zuid-Afrika. Onderwerp van de bijeenkomst: de samenwerking tussen kennisinstellingen, overheid en bedrijfsleven. Is dit niet het Utrechtse model?

Kaapstad wil graag leren van de goede ervaringen van Platform Bèta Techniek en JetNet in Nederland. Vier universiteiten van de West-Kaap hebben elkaar ook gevonden in een samenwerking. Een van de projecten die onlangs is gelanceerd is Girl Power waar 10 Zuid-Afrikaanse meisjes uit de armste wijken van Kaapstad de mogelijkheid krijgen om 5 jaar lang te studeren. Zo krijgen zij een kans op een betere toekomst en kunnen zij zelf weer model staan voor andere meisjes. Kennis kan je helpen om een stap vooruit te zetten. In het programma zit ook een uitwisseling met een Europese universiteit. Utrecht zal samen met het PBT de eerste zijn om deze meisjes te ontvangen. Kennisuitwisseling over grenzen heen. Kennis voor de toekomst.