Het programma Slim studeren = Geld beheren geeft budgettrainingen om studenten te leren op een verantwoordelijke manier met geld om te gaan. Tijdens de Utrechtse Introductie Tijd (UIT) is het programma feestelijk geopend door demissionair staatssecretaris Halbe Zijlstra. In de trainingen wordt studenten verteld hoe ze op een verantwoorde manier met geld om kunnen gaan. In 6 grote studentensteden, Rotterdam, Den Haag, Nijmegen, Groningen, Leiden en natuurlijk Utrecht, worden de trainingen door 12 enthousiaste studenten gegeven. De trainingen zijn van groot belang omdat jongeren als ze gaan studeren ineens te maken krijgen met andere inkomsten en uitgaven dan die ze op de middelbare school gewend waren. Zo krijgt een student die op kamers gaat in eens een heel ander uitgavenpatroon dan thuiswonend. Nibud heeft aangegeven zich zorgen te maken over de groeiende studieschuld. Zo was de gemiddelde studieschuld in 2008 nog €12.523 onder studenten die leenden, in 2010 was dat opgelopen naar €14.657. De verwachting is dat de studieschuld nog verder zal stijgen. Ook wil de overheid snijden in uitgaven in het hoger onderwijs, hier zijn al enkele maatregelen voor genomen, zoals de langstudeerboete, andere maatregelen worden wellicht nog doorgevoerd, zoals een sociaal leenstelsel. Voor studenten verandert hierdoor veel op het financiële vlak. Mede om deze redenen zijn de trainingen gratis en vrij toegankelijk voor studenten. Op www.studerengeldbeheren.nl staat wanneer er een training bij jou in de buurt is.