Afgelopen week besprak de U-raad een nota over studentenbinding in de commissie Strategie, Personeel en Organisatie met Marjan Oudeman. De nota was door de U-raad ingediend om een probleem aan de kaak te stellen, namelijk een gebrek aan binding van studenten aan de UU. In de nota werd een concreet voorstel gedaan om deze binding te verbeteren, maar er werd vooral gevraagd om een structurele benadering van dit probleem. 
Communityvorming; de beleidsstukken van de UU staan er bol van. Het idee is, dat als studenten zich deel van een community vormen, zij beter en sneller gaan studeren, iets waar de UU veel baat bij heeft. Er worden veel acties ondernomen om deze communityvorming te verbeteren, maar daarbij is één onderdeel, de studentenbinding, onderbelicht. Onder studentenbinding verstaat de U-raad dat studenten zich verbonden voelen met en betrokken voelen bij de instelling waaraan zij studeren. 
Als studenten nog scholieren zijn, wordt er veel moeite gedaan om hen naar de UU te trekken. Er is promotiemateriaal, de UU bezoekt scholen in de regio en er zijn voorlichtings-, meeloop- en matchingsdagen. Als scholieren de keuze hebben gemaakt om zich in te schrijven aan de UU, houden de bindingsactiviteiten van de UU op. Pas als zij afstuderen en van studenten alumni worden, beginnen de bindingsactiviteiten van de UU weer. 
Het gevolg hiervan is, dat er een grote groep studenten rondloopt, die met bus 28 naar college gaat, braaf twee uur college volgt en vervolgens weer naar huis gaat, zonder zich bewust te zijn van de plek waar hij of zij studeert en zonder zich daarmee verbonden te voelen. Studieverenigingen spelen een belangrijke rol in de binding aan de opleiding, en dat gaat goed, maar het is niet voldoende. Pas als studenten zich verbonden voelen aan de UU als geheel, kunnen zij zich onderdeel van een universitaire community gaan voelen. 
Een belangrijk onderdeel van het probleem is het gebrek aan kennis van studenten. De term Rector Magnificus doet de meeste studenten duizelen en bij het woord decaan denken veel studenten dat het de man of vrouw is die hen studiekeuzeadvies gaf op de middelbare school. Hoeveel studenten op de binnenstad campus weten dat er een Nobelprijswinnaar aan de UU werkt? Hoeveel interessante alumni van de UU kan een gemiddelde studenten opnoemen? Wie weten er nou eigenlijk echt wat de U-raad of de faculteitsraad doet? Dat we een onderzoeksuniversiteit zijn, zal nog wel bekend zijn, maar wat voor onderzoek doen we dan eigenlijk? En wie weet wat er sinds het ontstaan van de UU, in 1636, is gebeurd en veranderd? 
In de nota deed de U-raad het voorstel om een film voor eerstejaarsstudenten te ontwikkelen waarin dit soort basisinformatie aan de orde komt. Op deze manier worden studenten vanaf dag één welkom geheten op de UU en zijn zij zich direct bewust van de grond waarop zij lopen en de geschiedenis van hun instelling. Dit zorgt voor betrokken, enthousiaste en gemotiveerde studenten en zal het een stuk eenvoudiger maken om alumni te binden. 
Het college erkende in de vergadering dat het goed is om hier op een structurele manier naar te kijken en was blij dat de U-raad het probleem aankaartte. Als dit zo sterk leeft onder met name studenten en er zijn concrete ideeën om dit op te lossen, dan moet hier wat mee gedaan worden, aldus Marjan Oudeman. De kanttekening die zij plaatste, was dat er niet te veel eenmalige zaken gedaan moeten worden. De U-raad heeft de toezegging gekregen dat er contact gelegd gaat worden door de afdeling communicatie & marketing om samen met de raad te zoeken naar een oplossing voor dit probleem. 
De raad staat open voor alle suggesties, dus mocht je een mening of een goed idee hebben, mail dan vooral naar studentenuraad@uu.nl