De fotowedstrijd van Rietveld tot Koolhaas, gehouden onder de studenten van de Universiteit Utrecht, zou veel bekijks trekken. Een professionele jury zou zich buigen over het resultaat. Een professionele fotograaf, Merlijn van der Wardt, zou tevens zijn werk tentoonstellen.

Dit alles in de ‘Lustrum Lounge’, ook wel bekend als Laagbouw Zuid, in de Uithof. Wat een bijzondere ruimte, zo zagen wij anderhalf jaar geleden tijdens een tentoonstelling die daar werd gehouden. Toch stond deze ruimte al meerdere jaren leeg, midden in het bruisend hart van het Science Park.

Het moment was daar: de opening begon met een welkomstwoord van mevrouw Terreehorst, voorzitter Kunstcommissie van de Universiteit Utrecht. Onder genot van een olijf, doorboord met een stukje sinaasappel, stonden we vol spanning te luisteren. Hoe zou ons werk tentoon zijn gesteld? Wat zouden de kwaliteiten zijn van de verschillende inzendingen? De student-fotografen werden in spanning gehouden. We mochten nog niet kijken hoe alles eruit zag, voordat de prijs uitgereikt was. De winnaar werd bekend gemaakt. Vervolgens mochten de overige inzendingen hun applaus ontvangen. Echter, de motivatie over de kwaliteiten van het werk ontbrak. Als Geesteswetenschapstudenten waren we verbaasd over deze omissie. Wordt ons niet geleerd ons standpunt immer te onderbouwen?

Deze vragen bleven onbeantwoord en we begaven ons naar de tentoonstelling. Dit was nogal een opgave, want waar hingen de foto’s? Helemaal achterin, aan de achterzijde van een muur met schilderijen, bleek onze serie omgedraaid te hangen. Was deze muur opzettelijk gekozen? De achterkant, waar wij op hingen, was toch alleen van kaal hout en eigenlijk geen mooie wand voor foto’s? Dit was de achterkant van een muur! Ernaast stond een mooie witte muur, die helemaal leeg was. Waarom werd deze muur niet uitgekozen voor de expositie?

Onze verbazing werd nog groter toen wij zagen hoe ons werk was opgehangen. We hadden van te voren al vernomen dat alle foto’s op hetzelfde formaat zouden worden geprint, om zo het werk goed te kunnen beoordelen. Nu bleek dat onze foto’s op A4-papier waren afgedrukt en dat de foto’s waren opgehangen met punaises! Is dit een professionele manier van fotografisch werk presenteren? De voetganger, die links op de eerste foto langsliep, was uit het beeld verdwenen. Ook was de compositie van de tweede foto uit balans, omdat er een belangrijk contrast miste in het beeld. De kleuren van de derde foto hoorden eruit te knallen, maar deze foto was een doffe ellende geworden. De vierde foto, vraagt u zich af, die was er dus niet!

Een ander punt van verwarring. Waar was Merel Bem? De fotografiecriticus van de Volkskrant en docent aan de Gerrit Rietveld Academie te Amsterdam? Zij was toch de voorzitter van de jury? En wie zat er nog meer in de jury? Zouden zij niet aanwezig zijn om met ons over het werk te praten? Wie zou er hebben besloten wat de beste inzending was?

Een interessant persoon, met wie we inhoudelijk hebben kunnen spreken, was Dop Bär. Hij bleek de voorzitter van de Lustrumcommissie te zijn. Het onderbouwen van zijn visie stelden wij zeer op prijs, ondanks dat hij niet bij de jury hoorde.

Mevrouw Terreehorst leek zich niet bewust van onze kunstgreep: het been dat ingenieus uitstak achter de boom van het Rietveldhuis. Dit been was er niet zomaar, hij maakte de compositie compleet. Als professionele jury in een fotowedstrijd verwacht je dat er gekeken wordt naar het beeld en al haar details. Deze details waren voor ons een uitdaging in het maken van de foto’s voor deze boeiende fotowedstrijd.

Wat natuurlijk een leuke bijkomstigheid was: “De beste inzending wordt beloond met 500 euro”. Deze prijs werd beschikbaar gesteld door de Rietveld Kamer. Echter, deze prijs werd niet uitgereikt. U zult het niet geloven. De Kunstcommissie had ineens besloten dat de prijs omlaag was gegaan naar 200 euro…

Aangezien er weinig promotie is over deze expositie, informeren we jullie bij deze:
De Lustrum Lounge is te vinden op de Heidelberglaan 2, in de laagbouw van het Van Unnikgebouw.
Openingstijden: dinsdag t/m donderdag van 11.00 – 15.00 uur.

PS. De A4-papiertjes hebben wij inmiddels vervangen voor de originele afdrukken.

Floor Duintjer Tebbens,
Sigrid van der Mersch