TER INFORMATIE - Het Studentenreisproduct Met ingang van 1 juni 2011 is de route om het studentenreisproduct te regelen veranderd. Omdat in de zomerperiode veel aankomend studenten zich gaan oriënteren en inschrijven, is het wellicht goed om op de hoogte zijn van deze 'nieuwe route'. Om proactief te kunnen informeren, of om reactief vragen te kunnen beantwoorden.
De komende maanden kiezen ruim 120.000 voor een studie aan HBO of WO. Zij schrijven zich in via Studielink en bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO), en krijgen daarmee recht op het studentenreisproduct.

Tot voor kort ontvingen nieuwe studenten na inschrijving bij DUO automatisch een aanvraagformulier voor een Studenten OV-chipkaart. Met ingang van 1 juni 2011 is dat echter niet meer het geval: het studentenreisproduct kan vanaf die datum op iedere persoonlijke OV-chipkaart worden geladen. De aankomend student ontvangt van de Klantenservice OV-chipkaart, afdeling Studentenreisproduct na inschrijving bij DUO een 'Aanvraagformulier Koppeling Studentenreisproduct'. Via dit formulier geeft hij/zij door voor welk OV-chipkaartnummer het studentenreisproduct moet worden klaargezet op de ophaalautomaten. De student moet er dus zelf voor zorgen dat hij/zij in het bezit is van een persoonlijke OV-chipkaart.

Hoe ziet deze 'nieuwe route' er in het kort uit?
1. Aanvragen studiefinanciering op www.duo.nl

2. Regelen persoonlijke OV-chipkaart
Studenten die al een persoonlijke OV-chipkaart hebben, kunnen daar hun studentenreisproduct op laden.
Studenten die nog geen persoonlijke OV-chipkaart hebben, regelen deze via www.ov-chipkaart.nl of via een OV-bedrijf.

3. Doorgeven OV-chipkaartnummer
Nieuwe studenten ontvangen na inschrijving bij DUO automatisch instructies om hun OV-chipkaartnummer door te geven aan de Klantenservice OV-chipkaart.

4. Ophalen studentenreisproduct
De student ontvangt een bevestiging dat het reisproduct klaarstaat op de ophaalautomaten en instructies om het product op de kaart te laden.
Bij deze bevestiging zit ook extra informatie over reizen, wisselen en stopzetten.

5. Klaar om te reizen!
Zodra het recht op studiefinanciering ingaat, kan de student met het studentenreisproduct reizen.

Kijk voor meer informatie op www.studentenreisproduct.nl.