Met het programma Kind of Minimal laat de Utrechtse Studenten Cantorij haar passie voor minimalistische muziek horen. Langdurig herhalende motieven, kleine ritmische verschuivingen, summiere harmonische ontwikkelingen, subtiele variatie: van etherische en meditatieve klankbeelden tot aan transcendente en hallucinerende ervaringen. Dat horen we in Kind of Minimal, met composities van Glass, Cage, Whitacre, Jennefelt, Pärt, Mäntyjärvi en Mazulis.

Zangers hebben meestal te maken met de zeggingskracht van een tekst. In Kind of Minimal staat niet de tekst centraal, maar de klank, het ritme en de herhalingen. De stem wordt soms instrumentaal benaderd en de gezongen tekst veelal gereduceerd tot enkele woorden, klanken of cijfers. Een minimum aan muzikaal materiaal zorgt voor maximale expressie en eindigt in oorverdovende stiltes.

Het hardcore minimalpiece Kneeplay 3, uit de opera Einstein on the Beach van Philip Glass, is het scharnierpunt in dit programma. Teven voeren wij het prachtige stuk ‘When David Heard’ van Eric Whitacre uit.

Concertdata Kind of Minimal

Utrechtse Studenten Cantorij o.l.v. Fokko Oldenhuis

Vrijdag 21 Juni, om 20:15 in de Opstandingskerk te Woerden

Vrijdag 28 Juni, om 20:15 in de Pieterskerk te Utrecht

De online voorverkoop start begin juni via onze website www.uscantorij.nl. Voor die tijd kunt u mailen voor reserveringen met secretaris@uscantorij.nl.

Voor meer informatie over dit bericht mail naar de PR-commissairis Tahné van Wonderen: pr@uscantorij.nl