Een goede taalvaardigheid is de basis voor iedere stap die je zet in je studie, je werk en privé. Het kan daarom zinvol zijn om daaraan een korte of langere periode extra aandacht te besteden.
Veel mensen merken wel eens, dat zij er tegenaan blijven lopen, dat hun taalvaardigheid een struikelblok blijft bij de toelating tot een studie, het zoeken naar een baan of bij het behouden van hun baan. De oorzaak is de ene keer, dat zij een andere moedertaal hebben dan het Nederlands, de andere keer dyslexie of een derde keer een combinatie van die twee. Vol goede moed kopen zij een lesboek of beginnen aan een schriftelijke cursus of een cursus via internet. Na korte tijd blijkt, dat dit niet werkt voor hen, omdat de stok achter de deur ontbreekt.

Een andere groep mensen beheerst de taal vrij goed, maar voelt zich onzeker om een grotere tekst te schrijven. Deze groep schrijft de tekst van voor naar achter, schrijft een inval direct op zonder aandacht voor de structuur, terwijl een goede structuur nu juist kan zorgen, dat een tekst duidelijk wordt. Door planmatig werken kan een tekst er heel anders uit komen te zien.

Een derde groep mensen heeft op school een achterstand opgelopen in het domweg leren van de taalregels. Deze groep maakt veel voorkomende taalfouten, zowel in de spelling en leestekens als in de zinsbouw. Welbekend zijn de problemen met de d's en t's. Minder bekend, maar even vaak voorkomend zijn stijlfouten zoals een verkeerde woordvolgorde, onjuiste verwijswoorden of onbedoelde herhalingen binnen een zin.

Als één van deze problemen zich voordoet bij je studie, in je werk of daarbuiten, kan het goed zijn daar iets aan te doen. Daar kun je hulp bij vragen. Annette Thijs startte het bedrijf Thijs voor Taal (www.thijsvoortaal.nl) om je te helpen je taalvaardigheid te verbeteren. Zij is gekwalificeerd docente Nederlands en heeft jarenlange onderwijservaring op alle niveaus in het algemeen vormend en het beroepsonderwijs.

De persoonlijke benadering is het uitgangspunt in de cursussen. Je studeert in privélessen of in kleine groepen bij open inschrijving. De groepen zijn voor studenten nooit groter dan 16 personen. Hierdoor kunnen de lessen het best aansluiten op je persoonlijke behoefte en is er ruimte voor persoonlijke aandacht. We beginnen altijd met een gratis mondelinge of schriftelijke intaketoets om je startniveau te bepalen.

Het bedrijf heeft zijn werkgebied in de Randstad, Midden Nederland en Flevoland. We plannen de cursussen zo dicht mogelijk bij je in de buurt.

Meer informatie kun je telefonisch vragen: 030 2883303 of via de website www.thijsvoortaal.nl.