Met de werkgroep onderwijs strategie van de universiteitsraad zijn we aan het onderzoeken of er bij studies substantiële vermijdbare uitval is die voorkomen kan worden door maatregelen van de opleidingen.

Zeker met de nieuwe regeringsplannen is het belangrijk dat studenten alles uit hun studie halen, omdat er steeds minder geld beschikbaar is.

Dus hoe kan het studierendement verbeterd worden? Daarvoor moeten we weten wat de succesfactoren zijn bij opleidingen die het goed doen en wat doen zij anders dan opleidingen met een laag studierendement? Oftewel wat zijn de best practices?

Dat zijn we nu met de werkgroep aan het uitzoeken aan de hand van beschikbare cijfers en gesprekken met studenten. We bekijken de vijf best scorende studies, de vijf slechtst scorende studies en vergelijken ze op een aantal punten.

Zo onderzoeken we hoe de voorlichting is aan middelbare scholieren, of er selectie of matching is en of de opleiding groot- of kleinschalig is. We zijn van plan hier een nota over te schrijven en hopen zo een bijdrage te leveren aan het onderwijs in Utrecht!

Wil je meer weten? Mail Monique, m.j.adriaanse@uu.nl