De werkgroep Onderwijs Praktisch van de Universiteitsraad is op dit moment bezig met de reparatieregelingen en met de ‘summer schools’. We hopen op deze twee punten vooruitgang te hebben geboekt aan het einde van dit collegejaar.

De reparatieregelingen zijn UU-breed niet eenduidig. Bij sommige studies is de regeling erg streng: bij een herkansing kan de student niet hoger dan een 6 halen als eindcijfer voor de cursus. We zouden graag zien dat deze studenten de mogelijkheid krijgen het cijfer te halen dat ze verdienen.

Hiervoor kijken we voor de reparatieregeling ook naar de andere universiteiten in Nederland. Daar zijn de herkansingsregelingen vaak een stukje soepeler: voldoendes herkansen, geen minimumcijfer nodig voor een herkansing en de mogelijkheid om een cursus meer dan één keer te herkansen in hetzelfde collegejaar. Vooral in het herkansen van voldoendes voor studenten - die een keer een misstap zijn begaan - zien wij aangrijpingspunten voor verandering.

Daarnaast houden we ons bezig met ‘summer schools’. Niet de Summer schools die de UU organiseert voor buitenlandse studenten, maar cursussen die een UU-student kan volgen om eventuele deficiënties weg te werken in de zomer. Afgelopen zomer was er voor eerstejaars natuurkunde al de mogelijkheid om bepaalde deficiënties weg te werken. We gaan onderzoeken of meer opleidingen geïnteresseerd zijn in deze methode en wat de ‘best practices’ en kosten van deze cursussen zijn.

Om toch nog even op de Summer schools terug te komen: we willen uitzoeken of studenten goed geïnformeerd worden over de mogelijkheden om internationale ervaringen op te doen tijdens hun studie. Zeker met het oog op het regeerakkoord, met de langstudeerdersregeling, is de drempel om tijdens de bachelorperiode naar het buitenland te gaan mogelijk hoger geworden. Een buitenlandse Summer school volgen zou een mooi alternatief zijn. We gaan uitzoeken of dit meer gepromoot kan worden onder studenten.

Wil je meer weten? Mail Karin: K.D.Prummel@uu.nl