Bij de vergadering van de commissie Strategie, Personeel en Organisatie zijn een aantal thema’s aan bod gekomen. Hieronder volgt een kort verslag hiervan.

Al eerder heeft de raad gevraagd om de vertrouwenspersoon “ombudsman” te gaan noemen. Dit vooral om die functie ook een meer onderzoekende rol te geven, wat op veel andere universiteiten al het geval is. Het college van bestuur gaf aan die onderzoeksfunctie zeker te willen versterken, maar dat een mogelijke naamsverandering nog uitvoeriger moest worden besproken in het kader van zorgvuldigheid.

Er zijn al maanden veel klachten over de nieuwe self-service van HR voor medewerkers om bijvoorbeeld vrije dagen in aan te geven. De raad gaf aan dat, hoewel de afdeling vaak goed werk verzet, dit project waarschijnlijk toch te snel en roekeloos is opgetuigd, met alle gevolgen van dien. Het College van Bestuur gaf aan de problemen te herkennen en de kritische geluiden zelf ook te hebben opgevangen. Nog vóór de zomer zullen er aanpassingen worden gemaakt om de kuren te verhelpen.

Op de vraag van de raad hoe het College van Bestuur het aandeel tijdelijke medewerkers wil gaan verkleinen, conform de cao-afspraken, werd aangegeven dat er concreet meer medewerkers een vast contract zullen ontvangen. Momenteel zijn de gesprekken met de faculteiten hierover nog gaande. Bovendien wordt er op ingezet om tijdelijke medewerkers meer training en begeleiding aan te bieden, hierover gaan de raad en het College later nog verder in gesprek.

Met de komst van het instemmingsrecht op de hoofdlijnen van de begroting voor de medezeggenschap is er discussie over wat nou precies de hoofdlijnen zijn, en hoe die nieuwe invloed vorm kan worden gegeven en ondersteund. De Universiteit geeft relatief veel rechten aan de medezeggenschap op dit vlak. Volgend jaar heeft de U-raad al instemmingsrecht, en in principe het jaar daarop de faculteiten. Op verzoek van de U-raad heeft het college toegezegd dat als faculteiten, bestuur en medezeggenschap gezamenlijk, besluiten om al eerder meer rechten aan de faculteitsraad te geven, dit toegestaan is.