“Ik lees nu tien weken voor aan Mohammed en Farah en het is een van de leukste dingen die ik in tijden heb gedaan!”

De VoorleesExpress
Ieder jaar verlaat 1 op de 5 kinderen in Nederland de basisschool met een taalachterstand. De VoorleesExpress is een project waarbij we dit cijfer proberen terug te dringen door kinderen met een taalachterstand 20 weken lang, eenmaal per week thuis voor te lezen. Dit stimuleert de taalontwikkeling van de kinderen en verbindt mensen met verschillende achtergronden met elkaar. De VoorleesExpress is begonnen in Utrecht maar is inmiddels uitgegroeid tot een landelijk project dat actief is in meer dan 20 steden in Nederland.

Voorlezers
Als voorlezer lees je 20 weken lang voor bij een gezin met een taalachterstand. Dit doe je op een vaste doordeweekse avond, een uur lang. Door interactief voor te lezen prikkel je de taalontwikkeling van de kinderen, versterk je hun gevoel voor de Nederlandse (boeken)taal, vergroot je hun woordenschat en bovenal het plezier in (voor)lezen. Een van de belangrijkste taken naast het voorlezen is het begeleiden van ouders om ook actief bij te dragen aan de verrijking van de taalomgeving van het kind. Zo stimuleer je de ouders zelf ook voor te gaan lezen en zelf boeken te halen bij de bibliotheek. Van je coördinator krijg je training in interactief voorlezen.

Coördinatoren
Als coördinator begeleid je 20 weken lang vijf gezinnen en vijf voorlezers. Gedurende deze periode bewaak je het project en vorm je de spil tussen de gezinnen, voorlezers en de projectleiding van de VoorleesExpress, en schrijf je verslagen over de voortgang van het project. Om al deze taken zo goed mogelijk te kunnen vervullen volg je trainingen gegeven door de projectleiding VoorleesExpress Utrecht, welke je weer doorgeeft aan de voorlezers waar jij de leiding over hebt. In deze functie doe je ervaring op in organiseren, communiceren, ondersteunen, adviseren en motiveren.

Wat biedt de VoorleesExpress jou nog meer…
Je krijgt de mogelijkheid om je verder te ontwikkelen. Zo leer je veel over samenwerken, organiseren, verantwoordelijkheid en grenzen stellen. Je leert ook nieuwe mensen met verschillende achtergronden kennen. Daarnaast staan maatschappelijke betrokkenheid en vrijwilligerswerk goed op je CV.

Aanmelden
Lijkt het je leuk je voorlees- of organisatorische kwaliteiten in te zetten en ben je beschikbaar van september 2013 t/m februari 2014?

Meld je aan! Mail naar: utrecht@voorleesexpress.nl of bel 030-2623336.

Tot ziens bij de VoorleesExpress!