Studenten en medewerkers bewust maken van duurzaamheid is een taak van de UU, vind je niet? Enkele VUURders spelen hierin een rol door de beleidsmakers aan de Universiteit Utrecht te motiveren om in te zetten op duurzaamheid en door goede ideeën aan te dragen. Bijvoorbeeld: duurzaamheid als integraal onderdeel van het UU-onderwijs. Maar hoe gaan we dat klaarspelen?

Door Matthijs Beerepoot

Duurzaamheid is één van de onderwerpen waar VUUR zich mee profileert en daar ben ik blij mee! Naar mijn mening is het erg belangrijk dat de UU zich inzet voor duurzaamheid, om twee redenen. Ten eerste is de UU eigenlijk een gigantisch bedrijf en zou het zoals elk groot bedrijf bewust met het milieu moeten omgaan. Ten tweede zou een universiteit zich verantwoordelijk moeten voelen voor het opleiden van studenten tot bewuste burgers die in staat zijn duurzame beleidskeuzes te maken. De studenten van vandaag zijn tenslotte de beleidsmakers van de toekomst!

Met een paar VUURders hebben we gekeken op welke manier we een positieve bijdrage kunnen leveren aan de aandacht voor duurzaamheid op de UU. De UU is zelf ook al enthousiast over dit onderwerp. Dit kun je terugzien in initiatieven als de Winterkas en momenteel in De Daktuin (aanrader!) in de Uithof, waar duurzaamheid op een leuke en subtiele manier een centrale rol vervult. Vanuit de duurzaamheidswerkgroep van de U-raad (waarin dit jaar enkel VUURders zitten) zijn er verschillende adviezen gegeven gericht op energiebesparing, afvalscheiding en maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Kort geleden hadden we met het College van Bestuur (CvB) een brainstorm waarin het idee naar voren kwam om duurzaamheid meer te integreren in het curricula van de opleidingen. Momenteel ben ik dit idee verder aan het uitwerken, met als doel het CvB te overtuigen om hierin een motiverende rol te spelen. Alle studenten moeten tijdens hun studie in aanraking komen met duurzaamheid, zodat ze bewust zijn van de effecten van de beleidskeuzes in hun vakgebied. Docenten zou daarom moeten worden geadviseerd om dit onderwerp te laten terugkomen in hun cursussen. Uiteraard verschilt de relevantie van dit onderwerp tussen studies als Aardwetenschappen en Rechten en zal daar rekening mee gehouden moeten worden. Maar hoe trots mag de UU zijn op een ondernemende afgestudeerde student met een eigen advocatenkantoor, wanneer deze niet heeft geleerd stil te staan bij maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid?

Dergelijke plannetjes vereisen vaak een verandering in de mindset van studenten en medewerkers. De rol van de U-raad hierin is naar mijn mening om het CvB aan te sturen om toch een beetje in die richting te denken en wellicht door middel van kleine stapjes en ideetjes op de lange termijn positieve veranderingen teweeg te brengen!

Onder de term ‘Dagboek van een Urader’ bloggen de Uraders voor Helder/VUUR (Rhea, Wouter, Florine, Rik, Daniël, Auke, Matthijs en Jasper) over het wel en wee binnen de Universiteitsraad.