Deze week zijn we met de fractie opnieuw bij elkaar gaan zitten om ons te bezinnen op het komend halfjaar. We zijn niet naar Scheveningen gegaan of naar een vakantiepark, maar zijn gewoon in een zaaltje gaan zitten om te spreken over wat we nog kunnen doen en bereiken komende tijd.

Door Auke Haring

Het eerste punt wat naar boven kwam was het inzichtelijk maken van Ephorus voor studenten: zou het niet mogelijk zijn om een scriptie of paper eerst in te leveren via Ephorus, zodat je weet of je per ongeluk fraude hebt gepleegd. Na een tijdje discussiëren over de voor- en nadelen kwamen we erop dat we het toch nog verder wilde uitzoeken ondanks dat we er niet over uit zijn of het gewenst is.

Als tweede bedachten we dat er voor medezeggenschappers en studentbestuurders veel problemen kunnen ontstaan met aanwezigheidsplicht bij colleges en de vergaderingen die je moet bijwonen. We kwamen tot de conclusie, dat dit niet centraal geregeld moet worden. Dit betekend dat we ons willen richten op bekendheid van het probleem en een oplossingen op een andere manier proberen te vinden.

Ten derde is ons op de vele ochtenden dat we naar de Uithof fietsten, opgevallen dat er bij de opgang van de uithof veel reclame wordt gemaakt door middel van spandoeken. Dit geeft een slordige indruk en het zou beter kunnen. Daarom gaan we kijken naar de mogelijkheid van een soort verkiezingenbord waar dan posters op kunnen worden geplakt.

Als laatste kwam Osiris ter sprake. Daarbij ging het vooral over de zeer verouderde uitvoer van het programma. Elke keer als je inlogt bij Osiris krijg je het gevoel dat je een paar jaar terug in de tijd gaat. Zo is het systeem om nieuwe keuzevakken te vinden ook hopeloos verouderd en zoekt bijna iedere student via een andere weg het keuzevak dat hij of zij wil volgen.

Een brainstorm is voor ons als fractie een moment van bezinning waarin we proberen om ons te onttrekken van de dagelijkse sleur van onder andere stukken lezen en mails beantwoorden. Ook is het een manier om onze energie terug te vinden. Zoals je merkt putten we vooral uit wat we gehoord hebben of zelf meemaken. Zit je dus ergens mee of heb je een probleem waarvan je denkt dat we je kunnen helpen laat het ons dan weten! Misschien gaat het op de volgende brainstorm wel over jou idee.

Onder de term ‘Dagboek van een Urader’ bloggen de Uraders voor Helder/VUUR (Rhea, Wouter, Florine, Rik, Daniël, Auke, Matthijs en Jasper) over het wel en wee binnen de Universiteitsraad.