Ben jij maatschappelijk betrokken en wil je graag op een leuke en concrete manier een steentje bijdragen aan het welzijn van een ander? Ben je nieuwsgierig naar andere culturen en leefwijzen? Ben je geduldig en begripvol, enthousiast en initiatiefrijk? Beheers je de Nederlandse taal goed? En ben je voor een half jaar of een jaar beschikbaar?  Dan zoeken wij jou!

Het Humanitas taalmaatjesproject in Utrecht is er voor anderstalige mannen en vrouwen die hun kennis van de Nederlandse taal willen verbeteren door samen met een maatje regelmatig te oefenen. Als vrijwillig maatje kom je ongeveer 25 keer (1,5 a 2 uur) bij de deelnemer waar je aan gekoppeld wordt. Je gaat op een vriendschappelijke wijze aan de slag met het verbeteren van zijn/haar Nederlands, zonder hierin als docent te fungeren. Samen spreek je af aan welke doelen jullie willen werken en hoe je dit gaat doen. Dit kan bijvoorbeeld ook door samen dingen te ondernemen, zoals met elkaar eten, wandelen, sporten, huiswerk maken of naar culturele activiteiten. Voor de deelnemers betekent het maatje veel. Zij leren niet alleen beter Nederlands spreken, maar durven na afloop ook vaker de deur uit, zij kunnen gemakkelijker het gesprek aangaan met bijvoorbeeld de huisarts of een leraar op de school van hun kinderen. Kortom je helpt als maatje anderen zelfstandiger hun weg te vinden in deze samenleving.

Als vrijwillige maatje krijg je uiteraard ondersteuning van Humanitas. We organiseren regelmatig interessante intervisiebijeenkomsten, trainingen en workshops.

Lijkt dit je wel wat? Mail dan naar: taalmaatjes.utrecht@humanitas.nl of bel 030 252 40 30. We nodigen je graag uit om kennis te komen maken.