Een kleine 8 maanden geleden ben ik gestart met een initiatief om het onderwerp "pensioen" onder studenten bespreekbaar te maken. Ik ben zelf studente EU law aan de UU en kon het maar niet verkroppen dat zodra ik het woord "pensioen" over mijn lippen liet glijden, mensen me aankeken met een blik die me deed denken aan - jawel - malende koeien in een willekeurige weide. Ik weet het: Je bent student, in de fleur van je leven en waarom zou je je in hemelsnaam druk maken over een voorziening waar je pas mee te maken hebt als je aan het einde van je werkende leven bent? Ik heb hier geen bijdehand antwoord op. Maar toch: bekijk het eens van deze kant: Pensioen is een bijzonder actueel onderwerp. En dat heeft een reden. De pensioen-voorziening is een belangrijk recht in onze samenleving. Je moet er niet aan denken dat je straks op een houtje moet bijten juist omdat je niet meer in staat bent om te werken, toch? Of wel? Er zijn mensen die vinden dat iedereen een eigen verantwoordelijkheid heeft om voor zijn eigen inkomen te zorgen - zonder steun van de overheid. Is dat haalbaar? Hoe werkt dat eigenlijk- zo'n systeem om er voor te zorgen dat jij en ik straks kunnen genieten van pensioen? Wie betaalt wat en hoeveel? WAAR komt het geld eigenlijk vandaan? De reden dat het een actueel onderwerp is dat het bestaande systeem blijkbaar niet meer voor iedereen toereikend is. Probleem! Of juist een uitdaging? In alle eerlijkheid - het zijn niet alleen malende koeien-blikken die ik trotseer. Zo nu en dan hoor ik wel eens zinnen als: "Ja maar, ik heb er toch niks over te zeggen" of "Het is zo een ingewikkeld iets, de termen alleen al zijn zo slaapverwekkend". Toegegeven, de termen ZIJN lang, het zijn er veel en de dynamiek tussen de verschillende soorten is niet altijd - ehr... - "eyecandy". Maar ook dat heeft een reden! Termen zijn een fantastische uitvinding: ze pogen zo precies mogelijk te omschrijven waar desbetreffende persoon recht op heeft. Het gaat om jou! En het gaat erom om jou zo goed mogelijk te bedienen! Dat is toch juist goed...? Zoals mijn oude filosofie-prof ooit zei: "Als je een proces wil begrijpen, moet je beginnen met de taal". Waarop ik antwoordde: "Logisch, maar als we de woorden nu eens duidelijker maakten...". Welnu, dat is precies wat ik met de Pensioenkring wil bereiken: Ik wil pensioen bespreekbaar maken in een taal die MINDER slaapverwekkend is. Ik wil studenten laten zien dat we pensioen ook op een leuke manier kunnen bespreken. Hoe we dat gaan doen? Door te kijken naar wie er bijvoorbeeld allemaal betrokken is bij het tot stand komen en het uitvoeren van JOUW pensioen (stof het nette colbertje maar weer af!). Maar ook door jullie uit te leggen hoe het nu precies werkt - en dan niet door het geven van lange lezingen met lange termen uitgesproken door mensen wiens stem verdacht veel lijkt op een bandje ergens verstopt in het saaie pak. Nee, wij verzorgen interactieve sessies waar jij meteen aan de slag gaat met een case. En de presentator? Die draagt in elk geval geen saai pak.. Geloof je me niet? JOUW gemiste kans. Maar dan niet zeuren als je straks (als je bijna oud bent) ineens te maken hebt met regels omtrent een pensioen waar je niks van snapt. An.