Win kaarten voor Dutch Harp University - Over de grenzen van muziek en wetenschap

DUB geeft 2x2 kaarten weg voor Dutch Harp University: een middagprogramma met drie optredens van een topharpist en een wetenschapper van de Universiteit Utrecht.

Dutch Harp University is onderdeel van het Dutch Harp Festival dat op 15 en 16 oktober 2016 wordt georganiseerd in TivoliVredenburg. Drie wetenschappers van de Universiteit Utrecht vertellen tijdens het Dutch Harp Festival vanuit hun vakgebied over de samenhang tussen muziek en wetenschap. Wat doet muziek met je hoofd, hart en buik? De inhoud van het verhaal van de wetenschapper wordt muzikaal ondersteund door een harpist.

Hoofd
Wat gebeurt er in onze hersenen als we luisteren naar muziek? Neurowetenschapper Iris Sommer onderzoekt het verband tussen waarneming, hallucinatie en verbeelding. Soms hoort het brein dingen die er niet zijn: zo maak je muziek ‘af’ in je hoofd als het bekend is. Wat leert dit ons over het brein? Ondersteund door een harpist vertelt Sommer over dit soort processen.

Hart
Stress is onmisbaar: het is the spice of life. Toch kan niet iedereen er even makkelijk mee omgaan. Psychiater Christiaan Vinkers spreekt in samenspel met harpist Remy van Kesteren tijdens Dutch Harp University over de invloed van muziek op ons welzijn. Maakt muziek gelukkig? Is het goed voor je hart?

Buik
Muziek is een wonderlijk spel van trillingen. Tijdens een concert voel je ze in je buik. Seismoloog Arwen Deuss onderzoekt de hoogte en lengte van trillingen van de aarde. Wat speelt er zich ver onder onze voeten af? Een harpist illustreert het verhaal van Deuss, door hoge en lage tonen te spelen. Daarmee maken zij ‘invoelbaar’ hoe trillingsonderzoek wordt gedaan.

Meer informatie
De drie optredens van Dutch Harp University vinden plaats op zondagmiddag 16 oktober om 13.30 uur, 14.30 uur en 15.30 uur in Club 9 van TivoliVredenburg. Wil je erbij zijn? Mail dan vóór 12 oktober je gegevens (naam en telefoonnummer) naar: DUBprijsvraag@uu.nl.