Luchtig drama over het dubbelleven van een tiener

In de film Jeune&Jolie portretteert de Franse regisseur François Ozon het dubbelleven van de jonge prostitué Isabella. Volgens studente Lisa van der Waal is de film zowel serieus, mysterieus als luchtig

In het begin van zijn carrière maakte de Franse scenarioschrijver en regisseur François Ozon voornamelijk films over het leven van tieners, waarna hij later in zijn loopbaan films produceerde rondom het thema 'homoseksualiteit'. Na de productie van de mysterieuze thriller Dans la maison in 2012 raakte Ozon opnieuw geïnteresseerd in de adolescentie, een periode die volgens hem door de Franse cinema vaak té idealistisch wordt afgebeeld. Met zijn nieuwste film, Jeune & Jolie, die dit jaar genomineerd werd voor een Gouden Palm op het filmfestival in Cannes, wil hij een andere, meer realistische kijk geven op het leven van een adolescent, in het bijzonder het ietwat ongewone tienerleven van de hoofdpersoon Isabelle.

Jeune & Jolie geeft ons een kijkje in het leven van de zeventienjarige Isabelle, die op het eerste gezicht een vrij normaal en onschuldig leven leidt. Isabelle (gespeeld door model en beginnend actrice Marine Vacth) brengt samen met haar familie haar vakantie door aan de Franse kust, waar zij de Duitse Felix ontmoet. Ondanks dat Isabelle niet zit te wachten op een vakantieliefde, gaat zij op een avond met Felix mee naar een strandfeest. Het is op deze avond dat Isabelle zowel haar maagdelijkheid als haar onschuld verliest.

Bij thuiskomst meldt Isabelle zich aan op een website voor callgirls, waarna zij in haar vrije tijd door het leven gaat als de twintigjarige Lea die op verschillende plekken verschillende soorten mannen ontmoet. François Ozon verhult vrijwel niets en de seksscènes zijn daardoor zeer expliciet. Echt choquerende scènes blijven echter uit en daarmee ook het drama dat je in een film over een jong prostituerend meisje zou kunnen verwachten. De regisseur lijkt dan ook niet zozeer de wereld van de prostitutie te willen tonen, maar meer de nieuwsgierigheid naar en de ontdekking van seksualiteit van een tienermeisje.

Ozon toont de greep uit het leven van Isabelle in vier delen; aan de hand van de vier jaargetijden. Elke periode wordt afgesloten met een toepasselijk lied van zangeres Françoise Hardy. In tegenstelling tot de duidelijke structuur waarin het verhaal verteld wordt, is de sfeer mysterieus te noemen, iets dat vooral door de hoofdpersoon veroorzaakt wordt. Met haar gedrag en voorkomen bouwt Isabelle als het ware een muur om haar gedachten heen. Wat gaat er in haar hoofd om? Waarom besluit Isabelle de prostitutie in te gaan? Komt zij iets tekort: geld of aandacht? Waarom gaat zij niet net als haar vrienden uit? Zal Isabelle ooit een einde maken aan haar dubbelleven? Het zijn vragen waar de kijker gedurende de film geen antwoord op krijgt.

Jeune & Jolie is een mysterieus en vooral luchtig drama over een serieus onderwerp, waarin Ozon zijn vrije visie op seksualiteit weer heeft kunnen uiten. De prestaties van de acteurs (als Géraldine Pailhas, Frédéric Pierrot en Charlotte Rampling) die ieder hun personage geloofwaardig neerzetten, mogen daarbij niet vergeten genoemd te worden. Idealistisch is het leven van Isabelle allerminst; anders dan de norm zeker. Het is Ozon gelukt om met deze film een realistische beeld van een adolescent te geven.

Tags: recensie