My first suicide

Ieder heeft zo z’n projecten. De een spaart postzegels, de ander runt een caviafokkerij… en weer een ander heeft grootse zelfmoordplannen.

Het is een beetje een vicieuze cirkel: tot zoverre geen bedoeling of nut in je leven hebben dat je besluit zelfmoord te plegen, waarop dit juist je grote levensdoel wordt! Denkwijze à la Simon, wie de hoofdpersoon is in het muziektheaterstuk My First Suicide –zeer binnenkort in Theater Kikker. Ondanks het grimmige onderwerp is dit een “vrolijke en absurde” muziektheaterwandeling (jazeker), en eentje bommetje vol met muziek!

Als de werkloze Simon besluit zelfmoord te plegen, is het daarmee niet gelijk gezegd en gedaan. De zelfmoordplannen nemen een nogal bizarre wending als intellectuelen, gelovigen, kunstenaars en anderen hiervan op de hoogte raken, en Simon’s zelfopoffering allemaal willen gebruiken als publiciteitsstunt voor hun idealen... tja, een spectaculaire dood krikt de kijkcijfers altijd op. Simon wordt zo heen en weer geschud tussen keuzes en beloftes, en gedachtes over welke dingen het nou eigenlijk helemaal waard zijn om voor te sterven…

Erg tof aan dit stuk is dat je als kijker het verhaal volgt in een toer door het hele theater. De theatergroep van Moeremans & Sons beperkt zich dus niet tot het podium, maar speelt vrolijk verder op locaties zoals de kleedkamers en gangenstelsels! De muziek is van Eefje de Visser –wie je bekend voor kan komen van haar verschijningen op o.a. Lowlands en de radio en TV. En ook leuk: de eerste twee opvoeringen vinden op een dinsdag plaats, wat betekent… Happy Tuesday, studenten!

My First Suicide valt meerdere keren per dag te bewonderen op 22, 23 en 24 oktober in Theater Kikker.

Dit artikel verscheen eerder op www.sapsite.nl , hét magazine over cultuur en uitgaan in Utrecht!