Revival van lo-fi band Sebadoh

Lou Barlow, mister Sebadoh, trad afgelopen week op in Tivoli De Helling. Hij verwierf bekendheid in jaren negentig met zijn lo-fi muziek. Yoram van Hees van de sapsite nam een kijkje.

Hij had de andere Tivoli verwacht... De man met het grote haar op het podium komt al zo’n 25 jaar met zijn bands in Utrecht en de laatste keer was zeven jaar geleden, met zijn andere band, in de Tivoli Oudegracht. Tivoli de Helling staat er natuurlijk ook nog niet zo lang... Pas tien jaar ofzo?

“Tonight, Sebadoh is a three piece rockband that plays several shades of indie.” Aldus Lou Barlow,mister Sebadoh himself, maar eigenlijk mag je hem niet zo noemen want als één band er prat op gaat een democratie te zijn, is het wel Sebadoh. Toch was er al veertien jaar geen nieuw album van de band verschenen tot dit jaar: ‘Defend Yourself’ is de opvolger van ‘The Sebadoh’ uit 1999. Niettemin is Lou Barlow wel de vader van Sebadoh, de band die hij eind jaren ’80 was begonnen, de band waarmee hij zijn ontslag uit de band Dinosaur Jr. kon verwerken en de band die grotendeels de lo-fi muziekstroming op de kaart zette.

‘Lo-fi’ is de enige muziekstroming die vernoemd is naar een opnametechniek: ‘low-fidelity’ verwijst naar een lagere opnamekwaliteit dan wat gangbaar is. Halverwege de jaren ’80 was deze stroming een reactie op de vercommercialisering van de popmuziek waar alles steeds gladder moest klinken. Met de DIY (do it yourself) punk-insteek begonnen veel artiesten met het opnemen van muziek op een zo basic mogelijke manier. Begin jaren ’90 zette grunge de hele Amerikaanse alternatieve rockscene op de kaart en kwam er ook meer aandacht voor lo-fi bands als PavementPixies en Sebadoh. Eind jaren ’90 echter, was deze aandacht al grotendeels overgewaaid en hefte de ene na de andere band zichzelf op.
De afgelopen vijf/zes jaar zien we echter een heropleving van het genre en van de bands. Dinosaur Jr. stopte in 1997, maar kwam in 2005 weer samen mét Barlow en bracht een paar platen uit waarmee de band zichzelf weer helemaal op de kaart zette. Sinds 2007 tourt deze laatste ook weer onder de naam Sebadoh en nu is er dus zelfs weer een plaat.

Een groot gedeelte van het publiek op deze vrijdagavond zal de band nog tijdens hun vorige platen hebben meegemaakt. Je ziet een aantal brilletjes waarachter de ogen fonkelen van plezier om het weerzien van hun jeugdhelden. Eindelijk konden zij zich vanmiddag uit de greep van hun computerschermen lostrekken en hoeft er niet meer de meuk van Skyradio of een ander radiostation te worden geluisterd. Lou Barlow blijft hun held, maar de man met het grote haar wisselt dikwijls van plaats en instrument met Jason Loewenstein die zich op de gitaar meer ontpopt als een virtuoos met een gejaagde stijl terwijl Barlow meer mijmert en het volk te woord staat. Die mijmert vanavond met hem mee en durft zelfs tegen het einde van het optreden even uit het stramien los te breken en uit hun dak te gaan.