‘Volgende keer met slaapzak naar Science Café’

Het eerste Science Café van Studium Generale trok meer bezoekers dan er plaats was. Het gezellige café van het universiteitsmuseum stroomde zo vol dat een deel van de belangstellenden aan de deur geweigerd werd.

Volgende keer maar met een slaapzak voor de deur, twittert Laura als ze teleurgesteld afdruipt nadat ze geprobeerd heeft het universiteitsmuseum binnen te komen. Ook andere belangstellenden worden door een vlotte jongeman deskundig tegengehouden. “Het gaat het hem niet worden vanavond. Volgende maand is er weer een Science Café.” Dat je van de pers bent, maakt niet de geringste indruk op deze standvastige portier. “Volgende keer maar reserveren.”

Een uur daarvoor riep Studium Generale via Twitter nog enthousiast op om vooral maar te komen. Blijkbaar had men de toestroom niet verwacht. Studium Generale directeur Melanie Peters: “Ik had niet in de gaten dat mensen geweigerd werden. Het was gezellig vol in het café bij het universiteitsmuseum. De vorige keer hadden we een wetenschapsbazaar. Daar waren 70 mensen op afgekomen. In het aula van het Academiegebouw is dat niet heel gezellig. Dus kozen we voor een café. Nu waren er ook 70 mensen, maar blijkbaar was de belangstelling groter. ”

Een schrale troost is het dat de bijeenkomst ook te horen was op radio 5 in het NTR programma Hoe? Zo. Hier kon je Maarten van Buuren horen over Sartre, luisteren naar een column van Martijntje Smits over energienetwerken en een gesprek volgen met Denise de Ridder over afslanken. Maar ja, radio is niet hetzelfde als een café. En voordat je radio 5 gevonden hebt, is de helft van het programma al voorbij. Geen probleem, twitteren ze vandaag bij Studium Generale. Je kunt het programma nog altijd terugluisteren. Het volgende Science Café is 25 februari. Geïnteresseerden kunnen zich vanaf 13.00 opstellen achter de dranghekken.