Bijna geen vlees in UU-kantines tijdens Dierendag

In de kantines van de universiteit wordt op Dierendag bijna alleen maar vegetarisch eten aangeboden. Voor de carnivoren die niet zonder kunnen zijn er nog wel voorverpakte plakjes ham.

Op de belegde broodjes en in de warme maaltijden (soep, snacks, wokmaaltijden) van UU-cateraar Sodexo zal je op vrijdag geen vlees of vis aantreffen. Alle twaalf universitaire bedrijfsrestaurants serveren een dagje lang alleen vegetarische maaltijden.

Sodexo sluit daarbij aan bij de landelijke actie EetGeenDierenDag die is gestart door Wakker Dier. Talloze bedrijven en organisaties hebben inmiddels aangegeven om een dag lang geen vlees en vis te verkopen in de bedrijfskantines. Ook wordt de actieposter van Wakker Dier (zie foto rechts) vrijdag opgehangen in de universitaire kantines.

Helemaal vegetarisch zijn de bedrijfsrestaurants van de UU vrijdag niet. Verpakt vlees, zoals plakjes ham of kip, is wel beschikbaar. "We willen gasten niet wegjagen. Het overgrote deel van ons aanbod is vrijdag vegetarisch, maar als mensen echt iets met vlees willen eten, dan kunnen ze zelf iets samenstellen met los vleesbeleg", zegt Hanneke van den Broek van Sodexo.

Milieufilosoof Floris van den Berg deed vorig jaar de oproep op DUB om überhaupt geen dierlijke producten meer te verkopen in de universitaire kantines. Op Dierendag brengt Van den Berg zijn nieuwe boek De Vrolijke Veganist uit, waarin hij onder meer ingaat op de reacties die hij kreeg op dat stuk.