Busje Universiteitsmuseum klem onder viaduct

Een busje van het Universiteitsmuseum kwam gisteren helemaal klem te zitten onder het viaduct op de Prins Hendriklaan vlakbij het University College Utrecht. Leeglopen van de banden was de enige oplossing om weer los te komen.

Bij het Universiteitsmuseum zijn ze druk in de weer met de inrichting van de nieuwe tentoonstelling Tot op het bot die in april open gaat. Daarvoor moet er af en aan gereden worden van het museum naar het depot in De Uithof.

Meestal gaat die route via het stadion, maar gisteren probeerde de chauffeur eens een andere weg, langs het Wilhelminapark. Dat bleek geen succes. Halverwege het viaduct zat de bus muurvast. Hij kon niet meer voor- of achteruit.

Oorzaak is dat de straat enige tijd terug een fietsstraat is geworden en met laagje rode asfalt is opgehoogd. Hierdoor is de ruimte onder het viaduct kleiner geworden. Vroeger lukte het nog wel om deze weg te nemen.

Ook de chauffeurs van de andere UU-busjes kennen dit probleem. Het ene busje kan er net onderdoor, het andere niet. Maar het grootste probleem vinden ze dat het na de ophoging van de weg niet goed staat aangegeven welke minimale hoogte de busjes moeten hebben om zonder problemen onder het viaduct door te rijden. Gevolg is dat er daar regelmatig busjes vast komen te zitten.

De chauffeur van het Universiteitsmuseum kon zijn bus weer los krijgen door de banden leeg te laten lopen. Zijn les: de volgende keer toch maar weer de andere route.