Chique advertentie UU voor Dekoor bij de Stones

Foto: Jeroen Wielaert.

Magisch optreden van Dekoor met de The Rolling Stones, kopt het AD dinsdagmorgen. In de Volkskrant en de NRC pakt de UU uit met een dure kleurenadvertenties om het studentenkoor te feliciteren.

Het is een prachtig affiche. Een Utrechts closeharmonykoor bestaande uit studenten en alumni wordt gevraagd op Pinkpop de oude Stones te begeleiden. Uiteindelijk zingen ze met één nummer mee: You can’t always get what you want. Later, op 28 juni in het Belgische Werchter, gaan ze nog eens in de herhaling.

Dit unieke optreden is voor de universiteit reden om in twee landelijke kranten een chique advertentie te plaatsen. Met de tekst: "De Universiteit Utrecht is trots op het optreden van studentenkoor Dekoor met de Rolling Stones tijdens Pinkpop". Bij de advertentie staat de nieuwe slogan van de universiteit:  Bright minds, better future.

Zijn de leden van Dekoor 'bright minds' omdat ze met The Stones mee mogen doen? Zo’n advertentie kost al snel duizenden euro's en dat roept de vraag op wat de universiteit hier mee wil uitstralen. Meeliften op de bekendheid van deze gevierde oldtimers? Of laten zien dat het culturele klimaat voor studenten in Utrecht zo goed is dat je bij The Stones kunt eindigen? Ik geloof niet dat de musicerende studenten bij Parnassos het hier op dit moment mee eens zijn. Het is sappelen aan de Kruisstraat en er hangt onheil in de lucht vanwege geluidsoverlast. Kan Dekoor daar binnenkort nog wel oefenen?

Bovendien is het onduidelijk waar de grens ligt. Eén liedje meezingen met de Stones levert je een advertentie van de UU op. Wat verdient de pas gestudeerde bachelorstudent Madelein Meppelink die ditzelfde weekend Europees kampioen beachvolleybal wordt dan? En wat doet de UU met de Utrechtse rechtenstudente Marissa van der Ham, die zondag de titel Miss Oranje in de wacht sleepte?