De rector twittert niet meer

Op 13 juni stuurde rector Bert van der Zwaan zijn laatste tweet de wereld in. Bijna vijf maanden geleden. Wat is er gebeurd?

Dat was toch mooi modern: studenten en medewerkers die de rector op Twitter kunnen volgen. Transparantie ten top. Hoewel de leden van de Universiteitsraad vorig jaar ook enige aarzeling hadden bij een sociaal mediaal actieve bestuurder, waren ze vol verwachting. DUB-cartoonist Niels Bongers zag bovendien allerlei bedrijfsmatige toepassingen.

In een half jaar stuurde Van der Zwaan als @rector_uu 156 tweets de wereld in en bouwde hij een volgersschare van 625 tweeps op. Oké, wereldschokkend waren zijn mededelingen niet, maar de U-raadsleden vinden het toch jammer dat de stroom tweets half juni abrupt stopte. Waarom, vroegen ze maandag tijdens de U-raad.

Van der Zwaan vertelde bewust een break te hebben ingelast. Hij vond het toch erg lastig om naast zijn drukke werkzaamheden tweets de wereld in te sturen. Vooral omdat hij ook nog iets met betekenis wilde zeggen in 140 tekens. Welgeteld één persoon heeft hem in het afgelopen jaar aangesproken op zijn afwezigheid op Twitter, zo stelde de rector vast. “Alles overwegende ben ik tot de conclusie gekomen dat het effect van het medium beperkt is en de aanslag op mijn zelfbeheersing groot.”

Studentraadslid Ine Bakker vroeg de rector er nog een nachtje over te slapen. “U moet de kracht van Twitter niet onderschatten. Het is een manier om mensen op de hoogte te houden van dingen die er spelen.” Of de rector nog van zich zal laten horen via tweets is de vraag. “Ik ben bang dat ik iemand uit de oude doos ben. Praten, werken en twitteren combineren, blijkt een hele opgave.”