Dronken student slaapt op fiets

Het Uitteam van de Utrechtse politie is al heel wat gewend, maar toch keken ze vreemd op toen ze afgelopen vrijdagnacht op het Janskerkhof een dronken student slapend op zijn fiets aantroffen. Hij was blijkbaar zo moe dat hij zijn bed niet meer haalde.

Het Uitteam van de Utrechtse politie houdt speciaal toezicht op uitgaansavonden. Deze weken hebben ze het extra druk. Nu de UIT-week al ver achter ons ligt en de eerstejaars studenten niet meer onder toezicht staan van mentoren, is de politie regelmatig bezig met het aanhouden of helpen van dronken jongeren, zo meldt agent Emile Vermeulen op de site DeStadUtrecht.nl.

Een voorbeeld maakte hij afgelopen vrijdagnacht mee. Het Uitteam had al heel wat drukke uren achter de rug toen zij aan het eind van hun dienst de dronken student op zijn fiets aantroffen. “Hij was niet meer aanspreekbaar en dus een potentieel slachtoffer voor mensen met slechte bedoelingen. Zo konden we hem niet achterlaten”, aldus Vermeulen. Nadat hij en zijn collega de student met moeite wakker hebben gekregen besloten zij de jongen met een busje naar huis te brengen. Ze hebben de fiets van de student netjes op slot gedaan en naar zijn woning gebracht.

Aangezien de agenten van mening waren dat de jongen niet in een politiecel thuishoort, is hij niet aangehouden voor openbaar dronkenschap. De agenten brengen het verhaal naar buiten om studenten op het hart te drukken op tijd te stoppen met drinken om dit soort taferelen te voorkomen. Het is de vraag of de slapende student het bijzondere einde van de nacht nog kan herinneren.