Een dienstfiets voor alle decanen

Alle decanen hebben een fiets gekregen om het imago van de universiteit nog duurzamer te maken. Volgens de Universiteitsraad krijgen medewerkers niet de kans hun voorbeeld te volgen.

De decanen hebben allemaal  een eigen dienstfiets gekregen om zo het goede duurzame voorbeeld te geven aan hun onderdanen. Ze kunnen daardoor hun auto laten staan, of de kosten voor het openbaar vervoer besparen.  De decanen lijken erg blij te zijn met de gulle gift: Henk Kummeling van de Rebo-faculteit had zijn fiets een tijdje in zijn werkkamer staan en Werner Raub van Sociale Wetenschappen stalde de tweewieler in de gang.

Nu is het de vraag of medewerkers het goede voorbeeld zullen volgen. Bij het Bestuursgebouw zijn deze zomer een flink aantal fietsen neergezet. Medewerkers van dit gebouw kunnen met de fiets naar hun afspraak in bijvoorbeeld de binnenstad. “Maar medewerkers die in de binnenstad werken, krijgen die mogelijkheid niet”, zegt Laura Tankink in de commissievergadering van de U-raad. “En daarmee geef je een verkeerd signaal af.”

Sterker nog. Als je zelf het initiatief neemt om met een zelf gehuurde OV-fiets naar De Uithof  te fietsen, wordt dit niet beloond. Volgens Tankink krijg je geen vergoeding voor de huur van de OV-fiets.

Logisch dus dat veel medewerkers graag gebruik maken van de door de universiteit verstrekte  Utrecht bereikbaarheidspas: je mag er gratis mee in de bus en je mag 15 keer gratis een OV-fiets meenemen. -’Maar vraag de pas alleen aan  wanneer je die echt nodig hebt’, stond in de begeleidende brief. Want het kost de universiteit handenvol geld.

“Dit is een verkeerde manier van denken”, vindt Frans Pieter Sprik. “De calculerende medewerker zal die kaart zeker verlengen als je 15 keer gratis gebruik kan maken van de OV-fiets. Dus wees wat ruimer met het ter beschikking stellen van dienst- of OV-fietsen. Anders ben je als universiteit duurder uit.”

Een duurzaam fietsbeleid blijkt nog niet zo makkelijk.