Kritische studenten vallen over artikel suikersletjes

Je nier of je lichaam verkopen? Geestdrift en de Kritische Studenten Utrecht discussiëren in hun magazines over de beste manier om je studie te bekostigen.

De Kritische Studenten Utrecht (KSU) hebben een magazine uitgebracht als reactie op het artikel Geen geld om je studie te betalen? Zoek een ‘sugar daddy’ in het februarinummer van Geestdrift, facultair magazine voor Geesteswetenschappen. Hierin wordt beschreven hoe Engelse studentes hun studie bekostigen door rijke mannen gezelschap te houden. In het Verenigd Koninkrijk zoeken steeds meer studentes een rijke man die hun collegegeld betaalt, zo staat in het artikel.

"Geestdrift schrijft op een luchtige toon over deze prostitutie onder studentes en geeft zelfs tips over het vinden van een sugar daddy om de stijgende studiekosten te betalen", reageert Jilles van de KSU boos.

Volgens de KSU is het onacceptabel dat een facultair magazine van de Universiteit Utrecht ‘sugar daddy’s presenteert als antwoord op stijgende studiekosten’, schrijven zij in een open brief aan de redactie van Geestdrift, op de achterkant van hun satirische magazine. In plaats van dat Geestdrift ingaat op vragen waarom er bezuinigd wordt of met alternatieven komt om je studie te bekostigen, suggereert het artikel in Geestdrift dat “prostitutie best een goede manier is om je studie te bekostigen”, zegt Jilles.  In de open brief spreken de Kritische Studenten van ‘een nieuw dieptepunt’.

Lennaert Rooijakkers, hoofdredacteur Geestdrift, erkent dat de redactie, die uit studenten bestaat, inderdaad een artikel hadden kunnen schrijven waarin alternatieven worden gepresenteerd om je studie te betalen. Maar voor die insteek is niet gekozen. “Het is sneu dat studenten op deze manier hun studie moeten bekostigen. We wilden onze lezers kennis laten maken met deze bizarre situatie, maar het stuk evengoed een sarcastische draai meegeven. Wie het goed leest, merkt ook dat je het met een korrel zout moet nemen. Het is nooit de bedoeling van het artikel geweest om studenten serieus aan te sporen om op deze manier aan hun geld te komen.”

Volgens KSU is het artikel van Geestdrift duidelijk niet grappig bedoeld: “Ik moet er niet om lachen” stelt Jilles.  “Ik heb echt geen satire kunnen ontdekken, wel dat het met een knipoog is geschreven. Zelf had ik het artikel dan op een andere manier gebracht. Aangezien prostitutie geen luchtig onderwerp is en omdat wij hoorden dat sommige studenten het stuk serieus namen, zien we graag in een volgend magazine dan ook een duidelijk standpunt in een redactioneel.”

Lennaert Rooijakkers benadrukt dat het artikel sarcastisch is. “Het artikel is gewoon verkeerd geïnterpreteerd door de KSU. We hebben van te voren alle artikelen gelezen en we konden niets aanstootgevends vinden. We hebben bovendien een aantal studenten naar hun mening gevraagd, en er was niemand die het artikel te ver vond gaan. We waren dan ook heel verbaasd over deze reactie van de Kritische Studenten.”

De Geestdriftredactie gaat dan ook niet haar verontschuldigingen aanbieden. “Wie denken de KSU wel niet dat ze zijn om excuses van ons te eisen?”

Tijdens het uitdelen van het satirisch magazine merkt Jilles dat de reacties van de studenten uiteenlopen over het sarcasmegehalte in het artikel in Geestdrift. “Sommige studenten vinden het heel goed dat we hier op hebben gereageerd, anderen dachten dat het artikel van Geestdrift niet serieus bedoeld was en zien het probleem niet zo.”

Reactie Kritische Studenten Utrecht prosititutie-artikel @GeestdriftM 'satirisch': http://t.co/FMWCuotTBZ. Dat was het artikel zelf toch al?

Thu Mar 07 14:22:10 +0000 2013 from web

Guido van Seeters

@guidovs

Guido van Seeters

Hoewel lezers blijkbaar verschillende interpretaties hebben gegeven van het artikel in Geestdrift, hoopt Jilles dat er op deze manier wel een discussie ontstaat: “In de kern gaat het natuurlijk om de stijgende studiekosten en de toegankelijkheid van het onderwijs.”

“[M]ocht je zo’n sugar daddy die jouw studie betaalt wel zien zitten, maak dan vooral gebruik van de tips, en wie weet heb je binnenkort wel een zorgeloos leventje.”  (Uit: Geestdrift)

“Veel studenten hebben een verkeerd beeld van hun lichaam en zijn zich niet bewust van de marktwaarde van hun organen. [...] Door een nier te verkopen voor je studie haal je echt het beste uit jezelf” (Uit: de Geestdrift-editie van de KSU)