Langstudeerders krijgen opslag van de UU

MacGyver snapt het ook niet meer.

Utrechtse langstudeerders kregen vrijdag een heugelijke mail van de universiteit over de terugbetaling van de langstudeeropslag. U leest het goed: langstudeerOPSLAG.

Woordkeus is verschrikkelijk belangrijk als je een discussie naar je hand wil zetten. Framing enzo. Daarom sprak Halbe Zijlstra altijd over de langstudeermaatregel, en de rest van Nederland over de langstudeerboete. En daarom heeft een of andere Haagse überframer de term “sociaal leenstelsel” bedacht.

En dan is daar opeens de term langstudeeropslag die de afdeling Studentenservice gebruikt in een mail aan langstudeerders. Een term die verder vrijwel niemand gebruikt, behalve de Universiteit van Tilburg, en waarvan de bedoeling nogal raadselachtig is. Wie het weet, mag het zeggen.

Opmerkelijk is het gebruik van de term in ieder geval, des te meer omdat in de verdere mail ook gerept wordt over de langstudeerboete en de langstudeerdersmaatregel.

Hier is de mail die langstudeerder Lucinda van Ewijk (oud-universiteitsraadlid, nu lid faculteitsraad Geesteswetenschappen) vrijdag kreeg: