Maker mysterieus sculptuur gezocht

Body: 

Een mysterie... Wie is de maker van bovenstaand stenen beeld? Wat is de titel van het werk? En hoe is het in het bezit gekomen van de Universiteit Utrecht?

Een mysterie... Wie is de maker van bovenstaand stenen beeld? Wat is de titel van het werk? En hoe is het in het bezit gekomen van de Universiteit Utrecht?

Opsporing gezocht. Dit geen keer wordt geen verdachte gezocht, maar meer informatie over een stenen sculptuur. Het mysterieuze beeld staat in de tuin van het Wentgebouw, dat binnenkort gesloopt wordt om plaats te maken voor nieuwe huisvesting van het RIVM.

Van het beeld is bekend dat het in 1966 bij de ingang van het Organisch–chemisch laboratorium aan de Vondellaan 26 in Utrecht stond, schrijft de UU in een signalement.

Het beeld heeft de volgende inscriptie op de sokkel:
ET RERUM PRIMORDIA PANDAM
UNDE OMNUS NATURA CREET RES AUCTET ALATQUE
QUOVE EADEM RURSUM NATURA PEREMPTA RESOLVAT
LUCRETIUS DE RERUM NATURA

Wat volgens Google Translate het volgende betekent:
En Open Source VAN
De oorsprong en aard van Cree All The AUCTET en in stand houdt
EEN PLAATS WELKE AARD vernietigd opnieuw worden opgelost in de
Lucretius, de aard der dingen

U begrijpt, het Latijn op de DUB-redactie is niet iets om over naar huis te schrijven.

Tips zijn welkom bij Leunie van Zwieten: L.vanZwieten@uu.nl

Update: er zijn diverse tips binnengekomen. Zie onderstaande tekst.

Casper Hulshof meldt in de comments hieronder dat de tekst op de sokkel afkomstig is van de Romeinse dichter Titus Licretius. En dat de kunstenaar W. Berkhemer is.

Geschiedenisstudent Joost Naaktgeboren mailt ons tegelijkertijd dat het om een door Willem Berkhemer uit Arnhem vervaardigd "Plastiek in marmer" gaat. Het werk is bedoeld voor de tuin voor het practicumgebouw van het organisch chemisch laboratorium aan de Vondellaan.
 
De sculptuur stelt "De Chemie" voor. De beeldhouwer heeft gedacht aan de Hindoe-god Shiwa die schepping en vernietiging symboliseert, zo citeert Joost uit het Utrechts Nieuwsblad van 1966 (pagina 4).
 
Ook de Universiteitsbibliotheek wijst ons in een aantal tweets op dezelfde informatie. Ook onze eigen cartoonist Niels Bongers heeft de oorsprong van het sculptuur achterhaald.
Facebook Twitter Whatsapp Mail