Ruim 20 studenten Veritas onwel tijdens de ontgroening

Studentenvereniging Veritas kampte deze week met een tegenvaller: 22 studenten werd onwel. Volgens AD/Utrechts Nieuwsblad vanwege het eten van bedorven zuurkool. Veritas-voorzitter Hugo Grondel spreekt dat tegen.

Studentenverenigingen moeten deze weken op eieren lopen. Ze zijn bezig de eerstejaars traditioneel te ontgroenen, maar als er iets mis gaat zijn ze direct de sigaar. Bij Veritas ging het mis deze week, zo meldt het AD/Utrechts Nieuwsblad. Na het eten van een ‘ontgroeningsmaaltijd’ van zuurkool zouden 22 studenten behoorlijk ziek zijn geworden.

De vereniging betwijfelt dit. Er namen 420 deelnemers deel aan de maaltijd en er werden er maar 22 ziek. Bovendien gebeurde dit 18 uur later. Een boze ouder denkt dat wel degelijk bedorven voedsel de oorzaak is. Hij beklaagt zich erover dat ouders geen informatie van de vereniging kregen en de aankomende studenten een spreekverbod hadden.

Grondel zucht. Dat zijn de verhalen die je altijd bij de ontgroening hoort. De studenten hebben volgens hem geen spreekverbod gekregen en Veritas laat een onderzoek doen of de zuurkool dan toch de oorzaak kan zijn van het ongemak.

Ondertussen zijn de studenten weer hersteld en hebben ze de draad van het ontgroeningsprogramma weer opgepakt.