Sommige mensen te dik voor schrijven dissertatie?

Uit protest tegen de opmerking van hoogleraar Geof­frey Miller worden er op een blog foto's van zware promovendi verzameld. Bron: fuckyeahfatphds.tumblr.com.

Sommige mensen zijn te dik om een proefschrift te schrijven, twitterde een Amerikaanse hoogleraar evolutionaire psychologie. Was dat gewoon een stomme opmerking of deel van zijn onderzoek?

Hoogleraar Geof­frey Miller van de University of New Mexico sprak duidelijke taal op twitter: “Geachte dikke sollicitanten naar een promotieplaats: als je niet genoeg wilskracht hebt om koolhydraten te laten staan, dan heb je ook niet genoeg wilskracht om te promoveren. #waarheid”

Daar kreeg hij bepaald geen applaus voor, meldt de nieuwswebsite Inside Higher Ed. Hij zou mensen met overgewicht discrimineren, meenden zijn critici. Misschien heeft hij in het verleden sollicitanten afgewezen, enkel en alleen om dat ze in zijn ogen te dik waren.

Aanvankelijk noemde Miller zijn opmerking “idiotic, impulsive, and badly judged”, maar later kwam hij met een andere verklaring: zijn twitterbericht maakte deel uit van een onderzoeksproject.

Dat kon hij kennelijk niet hard maken. Zijn universiteit heeft laten weten dat Millers twitterberichten niet voor wetenschappelijk onderzoek kunnen doorgaan. Zijn berichten waren een vorm van zelfpromotie. Hij volgde op Twitter geen wetenschappelijke methode, had geen onderzoeksvraag of hypothese en was ook niet bezig met het verzamelen van kwantitatieve of kwalitatieve data. Er volgt wellicht een disciplinaire maatregel. Het is zelfs niet duidelijk of hij in dienst mag blijven.

Er is intussen een blog met foto’s van dikke promovendi: Fuck yeah! Fat PhDs  being fatlicious in academia.