Teveel ambtenaren willen Health Check

Hoe gezond ben ik? De medewerkers van de Universitaire Bestuursdienst kregen vorige week het aanbod deel te nemen aan een Health Check. Maar velen visten achter het net.

In de Health Check krijg je te horen hoe het staat met onder meer je bloeddruk, je cholesterol, je gezichtsvermogen en je bmi. Geheel vrijblijvend en voor niets. Voor niets? Ja, voor niets. Interessant dachten de medewerkers van de bestuursdienst en belden massaal op om zich aan te melden. Mensen willen toch weten hoe het met hun gezondheid gesteld is. Bovendien krijg je advies om je leefstijl te verbeteren. En dat is blijkbaar leuk. De uitkomst van het onderzoek gaat alleen naar de medewerker zelf. De universiteit krijgt alleen informatie over het aantal deelnemers en de gezondheidsobservaties in het algemeen.

Eerder konden mensen van de UB, het Facilitaire Service Centrum en de Betafaculteit meedoen. Ook toen was de belangstelling groot. Alleen hoefden de mensen van Health Services niet zo vaak nee te verkopen als deze keer.  “Dat had te maken met het aantal beschikbare plaatsen”, zegt John Sertons van Arbodienst Health Services. Er was plek voor 100 check ups. En dat was dus veel te weinig.

“Positief dat mensen deel willen nemen aan een onderzoek om vroegtijdig gezondheidsrisico’s te signaleren”, zegt directeur Joop Kessels.  Maar dat de belangstelling zo groot zou zijn, had de directeur ook niet verwacht.  “Ik ga na de zomer kijken of een volgende ronde mogelijk is.” Voor wie niet zolang kan wachten heeft Kessels nog een tip: Sommige zorgverzekeraars vergoeden ook een vergelijkbaar preventief onderzoek.