UU wil vaker spontaan feestje

“We moeten vaker een feestje vieren als we wat bijzonders hebben bereikt,” aldus rector Bert van der Zwaan afgelopen maandag in de Senaatszaal. Daar werd een snel georganiseerd feestje gegeven vanwege de excellente beoordeling van de Utrechtse prestatieafspraken.

Geen lange planning, maar snel handelen en actie ondernemen. Op woensdag lekte uit dat de prestatieafspraken van de Universiteit Utrecht door de reviewcommissie Van Vught (een adviescommissie van de staatssecretaris) het predicaat excellent kregen. Afgelopen maandag stonden de deuren van de Senaatzaal in het Academiegebouw open voor een ieder die wilde meedelen in de feestvreugde. “Wij hebben als universiteit 19 van de 20 punten gekregen. De universiteit na ons blijft steken op 16 punten”, verklapte Van der Zwaan.

Hij vindt dat de universiteit vaker mag stilstaan bij een dergelijke heugelijke gebeurtenis. Dit spontane feestje kan de trend zetten. Het initiatief is niet helemaal nieuw. In 1999 kregen studenten en medewerkers taart toen Gerard ’t Hooft de Nobelprijs won. In 2006 ontvingen alle medewerkers een gele roos omdat Utrecht door de Nederlandse hoogleraren in de jaarlijkse Elsevierenquête als beste universiteit was aangewezen.

Maar wat is de definitie van een bijzondere gebeurtenis? Krijgen we nu spontane feestjes bij positieve visitaties, bij het bekend worden van de Shanghailijst als Utrecht de lijst aanvoert of wanneer de UU stijgt in de Keuzegids? En wat te doen met de bezuinigingslijstjes? Is het ook feest als de UU na een fikse reorganisatie de begroting op orde krijgt?

Daarbij ging deze spontane party alleen nog maar over een excellent plan. Zoals beoordelaar Frans van Vught geamuseerd op DUB zegt: een goed plan wil nog niet zeggen goed onderwijs. Van der Zwaan  legt de kritiek naast zich neer: “Dit is een goed plan en dat gaan we nu uitvoeren. Dat levert dan over drie jaar ook weer geld op." Geld om opnieuw een feestje te bouwen.