Studenten willen wereld veroveren met Spotmeister app

MultiCoen bestaat vlnr uit Bart Bellefroid, Koen Ekelschot, Joris Witte en Ruud Kuiperé

De tijd doden bij de bushalte met een spelletje op je smartphone. Wie doet het niet. Vanaf juni kun je je arsenaal uitbreiden met de app Spotmeister van vier Utrechtse masterstudenten. Aflevering één van een  serie over Utrechtse studentondernemers.

De koffiehoek op de tweede verdieping van het Buys Ballot Laboratorium in De Uithof. De vloer is bedekt met oranje linoleum. Verder staat er een voetbaltafel en staan er een paar versleten banken schots en scheef opgesteld. En natuurlijk is er een koffieautomaat. Hier beginnen de vier studentondernemers van MultiCoen hun werkdag. “Dit is ons academisch kwartiertje voordat de dag echt start.”

Na het kwartier duiken zij een studieruimte in. “Wij hebben niet meer nodig dan stroom en wifi”, zegt Ruud Kuipéri (23) over hun kantoor. Hier broeden de vier mannen over hun vondst, hun idee om de app Spotmeister, een location-based vragenspel op de markt te brengen.

Het idee voor de app ontstond een aantal maanden geleden in één van deze steriele witte studiekabinetten. “We vroegen ons af waarom Wordfeud, het scrabblespel dat je via een app speelt, zo populair is”, vertelt Kuipéri. Joris Witte (27) vult aan dat ze goed gekeken hebben naar het succes van dit spelletje. “Ons idee is om een dergelijk spel te combineren met locatie gebaseerd adverteren.” Locaal adverteren is volgens de studenten een enorme groeimarkt die wereldwijd nu wordt geschat op 600 miljoen euro en die de komende jaren doorgroeit naar 15 miljard. En daar wil MultiCoen met hun Spotmeister graag een graantje van meepikken.

De app, die vanaf juni gratis is te downloaden, is speciaal ontwikkeld voor smartphones. “Mensen staan op de bus te wachten en grijpen naar hun telefoon. Met Spotmeister krijgen ze een vraag over de directe omgeving. Stel je staat op de Neude, dan kun je de vraag krijgen hoe het standbeeld daar heet. Ook verschijnt er dan een advertentie van de bakker op de hoek op je schermpje die bijvoorbeeld een gevulde koek in de aanbieding heeft”, zegt Witte. Het spel heeft een competitief element omdat je tegen andere mensen kan spelen en zij zelf vragen voor hun tegenstanders kunnen verzinnen.

Voor ondernemers is het een uitstekende manier om het internet te benutten om klanten naar hun winkel te lokken. MultiCoen verdient geld via deze advertenties. “Wij hebben daar discussie over gehad. Moeten we dit nu zelf doen of niet”, zegt Witte. Google en Facebook zijn ook in Nederland bezig met locatie gebonden advertenties maar zij dekken niet het hele land. “Je wilt eigenlijk het wiel niet opnieuw uitvinden maar als het wiel niet werkt, moet je wel”, zegt Witte.

Naast inkomsten via advertenties kunnen bedrijven bij Spotmeister een badge kopen die hun klanten kunnen unlocken. ‘De consument moet allerlei punten langs en beantwoordt vragen,’ legt Witte uit. Dit idee deden de heren op tijdens de Startup Awards  bij Incubator UtrechtInc, iets verderop in De Uithof.  Daar sleepte Spotmeister de publieksprijs in de wacht.

Het uiteindelijke doel is om met Spotmeister de wereld te veroveren. “Je kunt het concept vrij makkelijk in Duitsland of de Verenigde Staten introduceren; je moet alleen de taal veranderen", zegt Kuipéri. Voorlopig is het plan om in juni in Utrecht te beginnen en dan langzaam uit te breiden. “Omdat we geen groot marketingsbudget hebben, moeten we het vooral hebben van mond-tot-mondreclame en sociale media. We richten ons eerst op studenten en dan moet het balletje vanzelf gaan rollen”, vertelt Kuipéri. “Wie weet houden we wel een feest met lauwe limonade en schraal bier”, grapt Witte, “echt iets voor studenten.”

Van studie naar Spotmeister

De vier Utrechtse studenten achter Spotmeister zijn: Ruud Kuipéri (23),  Joris Witte (27), Bart Bellefroid (26) en Koen Ekelschot (23). Ze kennen elkaar via hun studie en allen hopen in 2012 hun master af te ronden. Kuipéri, Witte en Bellefroid volgen de master Business Informatics en Ekelschot doet Content and Knowledge Engineering.

Drie van hen wilden het vak ICT Entrepreneurship volgen. ‘Wat we misten was een programmeur en toen hebben we Koen er als technische man bij gevraagd. Dat is wel zo handig als je software ontwerpt”, zegt Kuipéri. Bij dit vak is het idee ontstaan om te gaan ondernemen. De heren begonnen oorspronkelijk met een heel ander idee dan Spotmeister. “Maar dat idee lieten we na een jaar varen, omdat we er achter kwamen dat andere ideeën die we hadden kansrijker waren”, zegt Witte. Met Spotmeister zijn ze nu zo’n drie maanden aan de slag en de lancering van de app vindt plaats in juni. Hun doel is om technologie voor iedereen toegankelijk te maken. “Als mijn moeder Spotmeister snapt dan is het bij wijze van spreken geslaagd”, zegt Witte.

Het bedrijf van de vier studenten heet MultiCoen. ‘De naam Coen is een running gag geworden. Andere groepjes bij het vak ondernemen noemden ons steevast Coen. We hebben een Koen in ons midden maar dat schrijf je met een k. Multi komt van Jiskefet die een serie had met de titel Multilul. Zo kwamen we uit op MultiCoen”, leggen Witte en Kuipéri uit terwijl ze er zelf weer om lachen.

De ondernemers studeren zo’n vier dagen in de week en zijn één dag in de week bezig met Spotmeister. “Als ik afgestudeerd ben, wil ik zeker doorgaan met ondernemen. Of ik daar direct van kan leven, weet ik niet, maar ik heb gewerkt als studentchauffeur en ik kan me voorstellen dat ik er een klein baantje naast neem om de rekeningen te betalen”, zegt Witte.

In praktijk blijkt het lastig om ondernemen en studeren gescheiden te houden, omdat de verleiding groot is om toch snel even iets te doen voor Spotmeister. “Vandaag is een studiedag, maar hebben we dit interview met jou”, grijnst Witte. Gelukkig is er de hele middag nog voor het afstudeerproject.