Utrechts crowdfundingplatform van oud-studenten zeer succesvol

Waar haal je als ondernemer geld vandaan als de bank je geen lening wil geven? UU’er David Gernaat richtte hiervoor tijdens zijn studie het crowdfundingplatform CrowdAboutNow op. Inmiddels dit bedrijfje meer dan 1,5 miljoen euro opgehaald.

David Gernaat, nu 27 en klimaatveranderingsonderzoeker bij de UU, richtte tijdens master Energy Science het antwoord samen met vijf andere studenten CrowdAboutNow op in 2010.  Dit is een crowdfundingplatform dat ondernemers en investeerders met elkaar in contact brengt. “Recent passeerde de teller de anderhalve miljoen euro waarmee dertig bedrijven een financiering hebben kunnen krijgen. De volgende mijlpaal ligt bij de 10 miljoen,” zegt David.

De grootste campagne tot nu toe was die voor Anno12, een nieuwe coöperatieve zorgverzekeraar die 600.000 euro wist binnen te halen van ruim 160 investeerders. “Beleggers, maar ook mensen met spaargeld, kunnen een aandeel kopen. Je krijgt je investering geleidelijk terug met rente van soms wel 15 procent,” legt David uit. Uiteraard is aan de investering ook een risico verbonden en bestaat de kans dat een ondernemer de lening niet kan terugbetalen. “Tot nu toe hebben vrijwel alle ondernemers hun leningen terugbetaald,” zegt David.

Crowfundingplatform
Dat het sinds het uitbreken van de kredietcrisis lastig is voor met name het midden- en kleinbedrijf om geld te lenen bij de bank merkten David en zijn compagnon toen ze geld nodig hadden in 2007 voor hun eigen bedrijfje EvenDimmen, dat ze tijdens hun studie aan de UU oprichtten.

EvenDimmen is een duurzaamheidsadviesbureau dat bedrijven adviseert over energievraagstukken zoals het terugbrengen van het energieverbruik. “We zaten in een bijeenkomst voor ondernemers over investeringen. Er zijn allerlei manieren om een investering te krijgen zonder dat je naar de bank stapt. Wat al die private investeerders gemeen hebben is dat het gaat om een persoon of een klein clubje met een zak geld in de aanbieding en die ook pretendeert de wijsheid in pacht te hebben,” zegt David op zijn kamer in het Van Unnik gebouw in De Uithof.

Daarna is het idee voor het crowdfundingplatform ontstaan. “Het idee dat een partij een groot bedrag op tafel legt, wilden wij omdraaien tot een concept waarbij vele kleine partijen kleine hoeveelheden geld investeren. Toen we keken of zoiets al bestond zagen we dat dit niet het geval was. Alleen in de Verenigde Staten had je bijvoorbeeld Kickstarter, maar daar doneren mensen geld aan bijvoorbeeld creatieve concepten en is het geen lening,” licht David toe. Dan ontvang je een prototype van een product dat ontwikkeld wordt, bijvoorbeeld een iPad-hoes.

Het omzetten van het idee naar een levensvatbaar business-model was niet eenvoudig. “Het bleek enorm complex om bijvoorbeeld alleen al de juiste vergunning te krijgen bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Zo’n vergunning heb je nodig als je je bezighoudt met financiële transacties. Het was complex omdat CrowdAboutNow de eerste was die dit deed en er nog geen specifieke wetgeving voor was. Samen met de AFM hebben wij de wetgeving gemaakt,” zegt David.

Wie op de website kijkt ziet dan ook staan dat het platform een vergunning heeft van de AFM tot het verlenen van beleggingsproducten. “Dit betekent dat de AFM bijvoorbeeld onze boekhouding en rekeningen regelmatig checkt. En dat wij niet met het geld van de investeerders afreizen naar de Bahama’s,’’ lacht hij. En dat werpt zijn vruchten af. Sinds de vergunning neemt zowel het aantal investeerders als ondernemers op het platform toe.

Goede reclame via DWDD
Ondernemers op zoek naar investeerders kunnen zich aanmelden bij CrowdAboutNow en een campagne starten. Het geld komt terecht op een speciale rekening die bij een stichting is ondergebracht. Als het benodigde bedrag binnen de looptijd opgehaald wordt, ontvangt de ondernemer het geld en de investeerders krijgen een contract. Als de campagne niet succesvol is, gaat het geld retour naar de investeerders. “Naast de financiering is een crowdfundingcampagne ook een test voor de levensvatbaarheid van de onderneming in de markt. Zo kan deze in een heel vroeg stadium al zien of zijn idee aanslaat. Wij regelen alle financiële en juridische zaken en helpen met media-aandacht, maar uiteindelijk moet de ondernemer het zelf doen,” zegt David.

Dat media-aandacht helpt, blijkt uit het voorbeeld van de drummer Lars Nijman. CrowdAboutNow kreeg hem in het populaire tv-programma DWDD waarop de teller flink omhoog schoot. (linkje naar de site met het filmpje.) Lars gebruikt het geld om zijn drumstudie te kunnen bekostigen in de VS.

Een ander voordeel van crowdfunding voor de ondernemer is volgens David dat er al een klantenkring opgebouwd wordt. “Een andere campagne betrof een bar in Amsterdam die voor de vijf grootste investeerders een naamplaatje op een barkruk zou plaatsen. Toen we daar gingen kijken, vertelde de eigenaar van de bar dat mensen die geïnvesteerd hadden ook regelmatig een bezoekje brengen.”

Een concurrent voor de banken zijn ze niet, zegt David. “Banken keken in het begin angstig naar wat wij deden, maar ze zien ons nu steeds meer als een complementair financieringsinstrument. Wij voorzien in een behoefte die banken moeilijk kunnen invullen, nu sturen ze steeds vaker kleine ondernemers naar ons door,” zegt David. Het risico komt te liggen bij de beleggers die instappen, maar zij kunnen wel een leuk rendement halen op hun spaargeld. CrowdAboutNow krijgt bij een succesvolle campagne vijf tot zeven procent van de lening. “Dus hoe groter de campagne hoe groter onze beloning.”

Antibeweging
David zelf denkt dat het succes van CrowdAboutNow te verklaren is uit een antibeweging. “Mensen willen terug naar het lokale waarbij de connectie tussen klant en product van belang is. Dat zie je terug in voedsel maar ook op dit vlak gaat dit op. Mensen hebben hun buik vol van rommelhypotheken.”

Zijn baan is prima te combineren met zijn fulltime job aan de universiteit waar hij sinds een jaar werkt. “Het is heel hard werken geweest in de avonduren en de weekenden en het is maar goed dat we met zes man waren,” blikt David terug. De heren van CrowdAboutNow hebben lang gezocht naar hoe ze hun platform het beste konden positioneren. “Nu staat het platform en hebben we genoeg omzet om drie van ons loon uit te betalen zodat die zich fulltime op de onderneming kunnen storten. Ieder heeft zijn eigen expertise. Ik hou de cijfers en de statistieken in de gaten en dat heeft dan weer raakvlak met mijn werk aan de universiteit ja,” zegt David.

Advertentie