Sperma-allergie gaat de wereld over

Als een inktvlek verspreidde het nieuws zich over de hele wereld nadat persbureau Reuters het bericht van het jongste onderzoek van hoogleraar Marcel Waldinger had opgepikt en  verspreid. In Nederland beperkte de krantenaandacht voor zijn baanbrekend onderzoek zich tot de Telegraaf en AD/Haagse Courant. Toch jammer dat de Volkskrant en NRC niet belden, of niet?

“Nee, dat vind ik helemaal niet jammer. Ik ben heel blij met het zeer grote artikel in de Telegraaf. De journaliste heeft een goed en kloppend verhaal geschreven. Ze heeft mij geïnterviewd en één van mijn patiënten. Bovendien heeft de Telegraaf de meeste lezers en dat heb ik gemerkt, want ik kreeg naar aanleiding van het verhaal heel veel reacties binnen.”

Sperma-allergie

Marcel Waldinger is neuro-psychiater in het HagaZiekenhuis in Den Haag en hoogleraar Seksuele Psychofarmaologie bij de Bètafaculteit aan de Universiteit Utrecht. Hij ontdekte dat mannen allergisch kunnen zijn voor hun eigen zaad. Deze auto-immuun ziekte POIS – Post Orgasmic Illness Syndrome, uit zich in griepachtige verschijnselen na elke zaadlozing; een ziekte waar jaren lang van werd gedacht dat het tussen de oren zat. “Dat er een fysieke oorzaak is, is voor deze mannen al een hele opluchting.”

Waldinger kreeg in 1998 zijn eerste patiënt die griepachtige symptomen kreeg na het klaarkomen en kwam tot de conclusie dat de symptomen organische waren en niet psychisch zoals eerder werd gedacht. Twee jaar later kreeg hij een tweede patiënt met dezelfde klachten. Hij gaf de ziekte de naam POIS en publiceerde erover in 2002, waarna hij nieuwe patiënten erbij kreeg met wie hij verder onderzoek kon doen. Dit jaar kwam hij met de resultaten naar buiten. “De auto-immuun reactie treedt op op het moment dat het sperma de testikels verlaat en in de zaad- en urineleider terecht komt.” Ook heeft hij een remedie gevonden door een verdunde vorm van sperma onder de huid te injecteren net zo lang tot het lichaam het zaad niet meer als een allergische stof beschouwt.

Sex sells

Nu is bekend dat seks verkoopt, dat wist Waldinger al want zijn vorige onderzoek ging over vrouwen die rondlopen met het Restless Genetal Syndrome (ReGS) waardoor vrouwen voortdurend het gevoel hebben een orgasme te krijgen. “Nadat de Telegraaf het interview met mij had gepubliceerd over POIS belde Reuters voor een verhaal. Ik vond het heel leuk om te zien hoe ik vervolgens in de Los Angeles Times kwam te staan en in kranten in Singapore, China en Zuid-Amerika. Het gevolg was dat ik een paar honderd e-mails kreeg van mannen die het ziektebeeld herkenden. Ze schreven dat ze blij waren dat eindelijk iemand had ontdekt waar zij aan lijden. Dat hun klachten door iemand op de wereld serieus waren genomen, omdat zij door de dokter naar huis waren gestuurd met de mededeling dat ze fysiek niets mankeerden. Ook wilden sommige mannen naar Nederland komen voor een behandeling.”

Maar seks gerelateerde verhalen gaan ook vaak een eigen leven leiden. En ook dat weet Waldinger. ‘ZZ Insider – we go deep’ kopte: ‘Some dudes are allergic to their own sperm’ en eindigde het verhaal met So if you seem to have flu like symptoms every time you jack off, take a shot of your spunk and eventually it will go away. (Okay no don’t do that go to your doctor.)’ “Ik let al niet meer op die publicaties. Het wemelt ervan. Het zijn media die over mijn onderzoek hebben gelezen en daar dan weer een verhaal over maken. Het gevolg is dat niet alles meer klopt. Ik kijk daar niet eens meer naar.”

Fundamenteel onderzoek

Dat zijn onderzoek niet besproken is in bij wetenschappers populaire kranten als de Volkskrant en NRC, doet de hoogleraar niet zo veel. “Het allerbelangrijkste vind ik dat mijn onderzoek is gepubliceerd in het op mijn vakgebied gerenommeerde tijdschrift The Journal of Sexual Medicine.” Daarnaast is hij blij met de Telegraaf en het radioprogramma de Tros Nieuwsshow waar hij zijn verhaal mocht doen. “Ik heb hierdoor veel mensen weten te bereiken die mogelijk POIS hebben, en daar was het me om te doen.”

Ondertussen gaat Waldinger samen met collega’s van immunofarmacologie verder met zijn onderzoek naar de oorzaak van POIS. “We gaan nu op moleculair niveau naar het sperma kijken. Wat zit daar niet goed? Van onderzoek bij de mens gaan we nu dus over op fundamenteel onderzoek.”

Gwenda Knobel