In de VS hebben al talloze organisaties hun steun uitgesproken voor een nieuwe“National Day of Action to Defend Public Education“, op 7 oktober aanstaande. Zo’n zelfde dag vond dit jaar op 4 maart ook plaats, geinspireerd door grote acties in Californië – waar meer belastinggeld wordt uitgegeven aan gevangenissen dan aan onderwijs (vandaar de slogan “Jobs not Jails”). In maart werd in het hele land gehoor gegeven aan de oproep om lokaal acties te voeren, met talloze walk-outs en demonstraties tot gevolg. Het gevecht is nog niet over, staat in het Amerikaanse manifest te lezen, waarin deze nationale actiedag in de VS genoemd wordt als deel van de internationale actietsunami die ons te wachten staat in oktober en november, ter verdediging van openbaar onderwijs  tegen neoliberale aanvallen. Houdt 7 oktober dus het Amerikaanse nieuws in de gaten, want naast deze actiedag voor onderwijs vindt gelijktijdig ook protest plaats tegen de IMF- en Wereldbankbijeenkomst in Washington D.C.

---- een bericht van Kritische Studenten Utrecht

Aangezien het DUBpodium een uitstekende plek is om discussie te voeren (ondanks het inmiddels inderdaad hoge spamgehalte qua advertenties in het Blog-gedeelte) bij deze de opwerping van een balletje (met de uitnodiging tot reacties):

Zouden we in Nederland gebruik moeten maken van dit internationale actiemomentum en ons aansluiten bij de Amerikaanse en internationale acties "ter verdediging van openbaar onderwijs" in oktober en november?

Wellicht kan iemand een datum voorstellen om hierover in Utrecht in een open bijeenkomst te brainstormen, met studenten, verenigingen (USF bijvoorbeeld), personeel, docenten, en alle anderen die zich zorgen maken over het hoger-onderwijsstelsel van Nederland.