Begin 2010 hebben vier studenten van de Universiteit Utrecht OnlineHuisrekening.nl gelanceerd. OnlineHuisrekening.nl is hét online platform voor studentenhuizen en groepen, waarop ze gratis hun gezamenlijke financiën kunnen beheren. De studenten hebben het project opgericht tijdens een cursus over ondernemerschap in hun masteropleiding Business Informatics.

Hoe werkt OnlineHuisrekening.nl?
OnlineHuisrekening.nl helpt bij het beheren van gezamenlijke financiën en/of huisrekening en kost niets. Eerst worden de kosten van de betaler ingevoerd. Daarna berekent OnlineHuisrekening.nl het te betalen aandeel van de andere groepsgenoten. Zodra er nieuwe kosten zijn ingevoerd ontvangt iedereen een digitaal overzicht van het huidige persoonlijke aandeel. Transparantie staat voorop: iedereen heeft inzage in zijn eigen kosten. Bovendien weet je precies aan wie je nog moet betalen. Ruzie over geld behoort daarom tot het verleden.

Wat is de oorsprong van het project?
Rob van Nuenen, mede-oprichter van OnlineHuisrekening.nl, over de oorsprong van het project: "De reden om OnlineHuisrekening.nl op te richten? In mijn studentenhuis hadden we helemaal geen inzage in de gezamenlijke rekeningen. Onze huisoudste beheerde dit en wij konden niet anders dan haar op haar woord geloven." Ivo Hunink, een van de andere mede-oprichters, vult Rob aan: "We kunnen uit ervaring spreken: studenten zijn liever lui dan moe. Ze gaan voor gemak en daarvoor hebben wij de oplossing. Nu hoeven ze nooit meer te rekenen. Dat doet OnlineHuisrekening.nl voor hen! En omdat studenten nu eenmaal weinig geld hebben te besteden hebben we het gratis gehouden."

Voor wie is OnlineHuisrekening.nl?
De oorspronkelijke focus lag dus op uitwonende studenten. Maar natuurlijk kan elke andere groep gebruikmaken van OnlineHuisrekening.nl om eenvoudig en eerlijk de kosten te verdelen. groepen zijn tenslotte er in veelvoud; familie, studentenhuis, sportteam, boekenclub, vrienden, collega´s... En groepen zijn onlosmakelijk verbonden aan het verdelen van kosten. Dit vergt een hoop tijd en rekenwerk. Daarnaast moet het eerlijk gebeuren. Het betalen van een etentje, bioscoopkaartjes of boodschappen zijn zaken die vaak één persoon voorschiet. Het is in de meeste gevallen aan deze persoon om vervolgens te regelen dat anderen hun deel ook betalen. OnlineHuisrekening.nl maakt dit stukken gemakkelijker.

En in de toekomst?
OnlineHuisrekening.nl is nu al het ideale hulpmiddel bij het beheren van gezamenlijke huisrekening. Maar we breiden de website uit! Op OnlineHuisrekening.nl introduceren we binnenkort een agenda. Ook kunnen gebruikers onderling berichten uitwisselen met hun groepsgenoten. Natuurlijk staan we daarnaast open voor suggesties van gebruikers.

Nooit meer onenigheid over wie wat betaalt? Klik hier om als eerste gebruik te maken van OnlineHuisrekening.nl!

Vraag nu gratis een huisrekening of groepsrekening aan op OnlineHuisrekening.nl